«Du dømmes herved til 9 mnd med plager – Gratulerer!»

Da jeg gikk gravid ble jeg alvorlig bekymret for at moren min hata meg litt, eventuelt bare hadde en besynderlig form for humor jeg ikke helt forstod. Stadig vekk kom hun innom og lurte på om jeg ikke syns det var kult å være gravid!
Allerede da jeg var liten fikk jeg vite at det å gå gravid var det mest fantastiske en kvinne kunne oppleve. Ikke bare var det et mirakel og man er på sitt mest kvinnelige og vakre og strålende og jeg vet ikke hva, men min mor mente (og mener) oppriktig at hun kunne gått gravid konstant – og nytt hvert sekund! Jeg er sterkt uenig…

Gravid 7 mnd

Tror jeg aldri har strålt mindre i hele mitt liv jeg. Det jeg derimot gjorde skikkelig mye av, var å Google! Faen ta deg Google og alle kvinner med grusomme aborter, kromosomfeil, nakkefolder, hormonforstyrrelser, svulster, fødselsskader, død og elendighet! Jeg fikk, hadde og selvdiagnostiserte meg med alt dere har opplevd! Det ble så ille at jeg i en hulkende telefon til jordmor på helsestasjonen fikk streng beskjed om å glemme hele Google og ikke gå inn der om jeg så var på jakt etter en vaffeloppskrift. Lettere sagt enn gjort, men en omsorgsfull fastlege med ultralydapparat på bakrommet som viste meg et lite troll som veiva med armene ble redningen, og i de fem minuttene var jeg i himmelen.

Jeg var forberedt på morgenkvalme, bekkenløsning, vann i kroppen og hormonsvingninger, men jeg var ikke klar for neseblod, uante mengder utflod (beklager…), svangerskapsmigrene, karpaltunnelsyndrom (sovende armer) og tidenes magesyreangrep! Jeg satt og sov med hudfarga skinner på armene og følte meg skikkelig kvinnelig, vakker, strålende og osende sensuell… Det eneste som virkelig slo positivt ut var at jeg gikk fra å måtte barebere leggene en gang om dagen til mer sånn en gang i uka, noe som jo er mildt sagt praktisk etterhvert som magen blir så stor at det å løfte beina blir ikke mindre enn uaktuelt! Jo også Lillemann da selvsagt, han er jo den store premien!

For å roe ned, forberede kroppen og forsøke å nyte denne magiske perioden jeg hadde lengtet så etter, meldte jeg meg på gravideyoga. Nok en gang overså jeg elegant at jeg syns yoga er rimelig kjedelig og gikk med friskt mot i gang med et relativt langt kurs hvor hver klasse varte i halvannen time. Det skal nevnes at jeg har tålmodighet som et litt ivrig ekorn og dermed stryker i de fleste langtekkelige seanser, men takket være et tysk fyrverkeri av en yogalærer gjennomførte jeg kurset med glans og mye latter. For det er noe vakkert og helt vanvittig morsomt med 12 mer eller mindre grasiøse damer med kjempekuler på magen som gulper seg gjennom øvelser lagd helt uten tanke på at man har et lite menneske forran på kroppen. Heldigvis evner jeg å le veldig stille om jeg må, for det toppet seg da ei to meter lang dame i helgrått velta bakover med armer og bein rett til værs 38 uker ut i svangerskapet. Legendarisk!

Nå skal det sies at ikke alt var elendighet. Ikke fikk jeg strekkmerker, åreknuter, veiviser eller uren hud. Jeg fødte i januar, så jeg slapp å være høygravid midtsommers og Ingeniøren viste seg å være en langt mer omsorgsfull og forståelsesfull mann etterhvert som magen vokste og barnerommet ble klart. Og nå når jeg har fått alt litt på avstand og glemmehormonene har gjort jobben sin så må jeg si meg litt enig med mamma. Det er ganske så fantstisk å få lov til å gå gravid og det er virkelig et mirakel og en utrolig reise å være med på, men om jeg ville gått gravid konstant? ALDRI I LIVET!!!

3 thoughts on “«Du dømmes herved til 9 mnd med plager – Gratulerer!»

  1. Haha! Jeg digger ærligheten og jeg elsker den enkle strofen: Faen ta deg, Google! 🙂 Du må aldri google noe, med mindre du virkelig er hyppen på svar du ikke er hypp på 😉 Og du, pass deg for mammaforumer. Fornuftige sjeler har gått inn ter, forvillet seg og aldri kommet ut igjen. Eller kommet ut som troll, alt ettersom 😉
    /Høy fem!

    • Du har så rett så rett! Dog kan mammaforum jobbe for deg noen ganger… Jeg fikk Ingeniøren til å lese seg litt opp på nevnte fora, noe som fikk meg til å virke sjukt normal og ekstremt avslappa!!! Perfekt det.

  2. Tilbaketråkk: Jobba på nu, damen! | JannOrama

Legg igjen en kommentar

