Bli kjent med din indre demon; planlegg bryllup!

Det er ingen jeg kan bli så sint på som jeg blir på Ingeniøren. Eller jo – Bikkja, men det teller liksom ikke. Etter at jeg møtte mannen i mitt liv og han endelig hadde oppdaget at jeg var kvinnen i hans (og fridd), forstod jeg plutselig hva Kronprinsen mente med sitt «adrenalinsint» til Mette-Marit i bryllupstalen. Det koker altså fullstendig over.

Da det endelig var blitt klart at vi skulle gifte oss var det som om noen kom borti en startknapp hos Bruden. At den store dagen var på vinteren kom over hodet ikke av et ønske fra noen av oss, det var snarere en dyd av nødvendighet. Vi innså raskt at stort mer enn seks måneder med planlegging ikke var sunt for noen, og aller minst forholdet. Tre dager etter friereiet var nemlig dato bestemt og kirke bestilt, forlovere var kontaktet og brudekjoleprøving booket. Og ikke minst; et excel-imperium begynte å ta form.

Etter som dagen nærmet seg, kalte jeg Ingeniøren inn til arbeidsmøter, i Outlook. For å gjøre det hele litt hyggeligere passet jeg på å lage litt ekstra god middag og lokke med rødvin i møtet, samt at han fikk ha med seg sin egen datamaskin. Vi googlet band, blomster, fotografer, biler, sanger, salmer, bilbelværs, viner og bryllupsreisemål. Vi satte opp budsjett, fordelte arbeidsoppgaver, kalte resten av familien inn til møter og danset vals inn i de lyse morgentimer. Og fra møte til møte ble den ene oppgaven etter den andre strøket av listen. Det var bare ett lite problem; det var utelukkende mine gjøremål som ble ferdigstilt. Det ble ikke booket band, kjøpt inn smoking, fikset bil, eller bestilt brudebukett. Og siden jeg fortsatt forsøkte å fremstå relativt normal, pustet jeg alt jeg kunne med magen og håpet på en snarlig endring i situasjonen. Dumt. Det toppet seg en mørk ettermiddag i oktober da bandet enda ikke var booket og jeg begynte å bli alvorlig bekymret for at vi ville ende opp med en ghettoblaster ved dansegulvet. Bare tanken gjorde meg så fortvilt og sint at da min kommende ektemann bare trakk på skuldrene og sa at det sikkert ordna seg, så gikk jeg rett og slett i svart… Jeg kylte saltathodet jeg hadde i hendene i gulvet så blader spratt og skrek med stor, åpen munn så alle tenna syntes og spyttet spruta at «hvis dette ikke er viktigere for deg enn det her, så kan du ta rennafart og drite i hele bandet og bryllupet og meg og alle planene våre!»

Det mente jeg selvsagt ikke!

Dagen etter var jeg fortsatt lett medtatt og i sjokk. At det gikk an å bli så sint!?! Jeg hadde møtt min indre demon, min Bridezilla – og jeg var redd! Jeg turte ikke en gang tenke på hva Ingeniøren mente.

Åpenbart tok han det ikke så veldig tungt, for noen dager ut i januar hadde han fortsatt ikke bestilt brudebukett. Eller i henhold til han var den «så godt som» bestilt – han hadde jo tross alt googlet seg frem til to alternative blomsterforhandlere han kunne kontakte! Det boblet i meg, og ikke av glede, men i stedet for å slippe henne ut, ropte jeg til Bridezillaen inni meg; «HOLD DEG UNNA» og smilte mitt falskeste smil til Ingeniøren mens jeg mumlet noen velvalgte ord med sammenbitte tenner.

Da den store dagen endelig kom hadde vi både band og brudebukett. Brudgommen stilte frivillig opp og Bridezillaen kom bare bittelitt frem rett før vielsen. At ting er «så godt som gjort» har blitt et uttrykk i familien og roen har mer eller mindre senket seg over oss alle. Dog glemmer ingen av oss den store, åpne munnen til Demonen, men kanskje det er like greit, som en slags advarsel på hva som kan dukke opp når du minst aner det mener jeg.

Etter vielsen i Sagene kirke - med brudebukett!

Etter vielsen i Sagene kirke – med brudebukett!

Legg igjen en kommentar

