Kvinner – foren eder!

Noen ganger så tenker jeg at jeg la meg i et fritt, demokratisk og velfungerende land den 9. september 2013 – og så våknet jeg i et konservativt mini-USA med hang over, dagen derpå. Hva skjedde egentlig med det fine landet mitt og innbyggerne? Falt vi alle inn i et slags koma der bompenger og det nye designet på Statoil-koppen er det eneste som får oss til å reagere? Er det bare Susanne Kaluza som har vært oppe om morgenen og fulgt med i timen?

Nå klarer jeg virkelig ikke å holde kjeft om hvor fantastisk provosert jeg blir av at to kvinner, stemt inn i regjering i stemmerettsåret 2013, klarer å kødde det så vanvittig til for sine medsøstre. To kvinner hvor vertfall en av de har yndet å kalle seg feminist i det offentlige opp til flere ganger og sågar kritisert kvinnelige partifeller for å skifte til mannens etternavn når de gifter seg. Tror disse to at de har kommet til sine posisjoner utelukkende på egenhånd? Er de virkelig så historieløse?

Og hva har egentlig skjedd med oss kvinner? Sitter vi i sjokk og vantro og tenker at dette ikke skjer? At vi ikke skal trenge å si til døtrene våre at «En gang i tiden betød vi kvinner noe i samfunnet. Vi var en del av fellesskapet og vår arbeidskraft ble satt pris på. Vi var ikke bare en brikke i et politisk spill, men en viktig ressurs på lik linje med mennen og alle våre helsemessige behov og rettigheter ble ivaretatt av helsevesenet uten at vi måtte dra til nabokommunen for å finne en lege som ville utføre legegjærningen etter norsk lov og ikke utelukkende etter eget forgodtbefinnende.» Og hvor er stemmene til alle dere som stemte dette blåblå marerittet frem til makta for et halvt år siden? Dere som lot dere forføre av to barnehageopptak og frihet til å velge i familien. Dere som nå har fått det svart på hvitt at: «Det anslås at endringen (i fordelingen av uker i foreldrepermisjonen, red.anm.) vil gi en mindreutgift på 35 mill. kroner i 2014. Det legges da til grunn at deler av den permisjonen som uten regelendringen ville blitt tatt ut av fedre i 2014, nå vil bli tatt ut av mor. Siden mødre i gjennomsnitt har lavere inntektsgrunnlag enn fedre, gir dette mindreutgifter til ordningen.» (Hentet fra tilleggspropososjonen til statsbudsjettet, side 143.) Gremmes dere så grundig at dere ikke tør å si fra at dere ikke vil at det skal være en opplest og vedtatt sannhet i statsbudsjettet at kvinner tjener så mye dårligere enn menn at staten vil spare 35 millioner kroner på at vi er hjemme og ikke mennene våre? Jeg håper det, men dessverre er jeg redd dere har blitt strutser og stukket hodet langt ned i sanden.

For hva er det egentlig som skjer når Vampus, med sin klare og tydelige røst plutselig stemmer mot sin samvittighet? Tror virkelig hun, Bent Høye og Erna Solberg at reservasjonsretten blir en enklere kamel for oss å svelge dersom de overfører det vanskelige og upopulære valget til kommunestyrene? At det blir greiere for meg å akseptere at en skinnhellig lege fra Indre Grukk sitter og sier på Nyhetene at «Nei, han får ikke dårlig samvittighet overfor kvinnene, for man må se dette i det store bildet, og da vet han at det er han som har rett!» Det dreier seg på ingen måte om det store bildet for den 16 år gamle jenta som har dumma seg ut og blitt gravid med en mye eldre gutt. For henne dreier det seg om det lille bildet – hennes eget, helt ferske liv! Hvordan skal resten av det livet bli etter at hun har snakket med denne legen som helt uten ansvarsfølelse overfor sin pasients fremtid utelukkende tenker på sin egen overbevisning og eget sjelsliv! Jeg grøsser ved tanken på at mine egne nieser eller eventuelle døtre skal komme i en så bunnløst nedverdigende situasjon – i Norge! Og det fordi våre folkevalgte politikere velger å stemme mot sin samvittighet for å redde en regjering på gyngende grunn.

Kjære kvinnelige Høyre-politikere – er dere virkelig så maktkåte at dere ikke ser hva dere er med på å gjøre? Ser dere ikke at dere er med på å gjøre likestillingskampen til en parantes i dagens samfunn, degradert til noe vi kjempet for i en annen tid. Dere spytter på alle de kvinnene som brant BHene sine og stod på barrikaden for å få innført loven om selvbestemt abort og retten til å bestemme over egen kropp. Tror dere virkelig at hverdagens likestillings-Norge er så fantastisk som det ser ut som på papiret? Tror dere at unge kvinner mellom 25 og 35 får flust av jobbtilbud og aldri blir silt ut av søkerbunken fordi de er midt i barnefødealder? Det blir ikke likestilling og likelønn i Norge før det er like sannsynlig at en mannlig ansatt blir borte omtrent like lenge som en kvinnelig ansatt ved en familieforøkelse, og da kan ikke dere jobbe for å undergrave kvinnen i samfunnet ved å la de få dårligere rettssikkerhet på legekontoret og lettere tilgang til flere uker hjemme med barnet sitt.

Og til alle mine medsøstre som ikke hever stemmen eller ikke har signert mot reservasjonsretten her; nå er det på tide å få huet opp av sanda og henda ut av cupkacesrøra – det er ikke greit at vi sendes tilbake i tid! Det er ikke greit at Ingeniøren får kritiske spørsmål om mine feministiske ytringer på Facebook og Twitter på julebord. Det er ikke greit at unge kvinner ikke ser poenget med 8. mars. Det er ikke greit at vi lar et reliøst fundamentert parti med en oppslutning på 5,7% styre fremtiden til våre døtre. Det er ganske lukrativt å være lege – la oss gjøre det like lukrativt å være kvinne!

 

68 thoughts on “Kvinner – foren eder!

  1. Så enig så enig min gode venn! det var det jeg sa, du har SÅ mye bra å komme med! Fortsett sånn! Takk

  2. Er enig i mye av det du skriver, selv om det er satt på spissen! Men det er viktig å huske på å ikke overdramatisere tenkte situasjoner og alltid tenke «i verste fall». Det er jo ikke slik at sekstenåringen som plutelig og uheldigvis blir gravid ikke får gjennomført en abort. Rent praktisk vil aborten bli gjennomført likevel, bare ikke signert av fastlegen. Og hvis det blir slik at vi får offentlige lister over disse legene som har så store vansker med å gjøre jobben sin (som de allerede har meldt seg frivillig til!), så kan alle som ikke har noen betenkeligheter med abort velge en annen lege.

    Misforstå meg rett, det er ikke slik at jeg syns leger skal kunne ha denne reservasjonsretten (tenk hvis alle yrker begynt med slike fakter), men vi må også huske på at dette ikke er det samme som abortforbud.

    Når det gjelder foreldrepermisjon ser jeg også positivt på at jeg kan velge å ta så og si hele permisjonsdelen som mor, hvis det føles riktig for meg og min partner. Jeg syns ikke det er undertrykkelse av kvinner å la de som ønsker det få være hjemmeværende mødre frem til barnet blir ett år. Jeg er glad for å kunne velge dette selv, og at ikke staten skal bestemme hvilke/hvor mange uker som skal være forbeholdt meg som mor eller han som far.

    Jeg sier ikke at alle bør føle det sånn, eller at jeg ikke forstår det du mener, men siden du etterlyser kvinners stemme, og spesielt de som ikke stemte på AP og SV, så får du herved høre min.

    Ha en flott vinterdag videre, og fortsett å skriv gode blogginnlegg!

    • Poenget er at på «ytre Gnukk» har ikke 16-åringene valgmuligheter, noe som ser ut til å gå hovedstadspolitikerne og enkelte debattanter hus forbi. Du har den legen som gjerne ikke får jobb andre steder – og gjett hva det betyr.

      Kvinners rett til å bestemme over egne kropper skal ALLTID gå foran folks trang til å moralisere, særlig når de vil moralisere på tid skattebetalerne betaler for!

      Og at du syns det er helt greit å ta hele den økonomiske støyten ved permisjon helt alene er din privatsak. At vi andre syns det er no herk at det fører til at arbeidsgivere helst ikke vil ansette kvinner, og gjerne vil gi oss dårligere lønn bare fordi du vil være hjemme er tydeligvis vårt problem. Det blir ikke slutt på verdsettingsdiskriminering før foreldrepermisjon, rettigheter OG PLIKTER ifht. barn blir likt fordelt mellom foreldrene. Og hvertfall ikke før det er like naturlig for far å ta sin del av gulping og drittbleier som at mor skal sitte med ansvaret alene.

      • Det er visst noe som også har gått deg hus forbi. I «ytre gnukk» behøver slett ikke 16-åringen gå innom noen fastlege. Alle som har behov for, enten å snakke om abort eller få utført en abort, kan møte opp på nærmeste sykehus å få oppfylt sine ønsker der. DET burde kanskje flere opplyse om.
        Du sier videre at kvinners rett til å bestemme over egne kropper ALLTID skal gå foran folks trang til å moralisere, osv. Men det stopper visstnok der. At kvinner skal få lov å bestemme om de ønsker å ha nærkontakt med sitt barn det første leveår, nei det ble plutselig en uting, da er det staten som vet best. Sørgelig sosialistisk politikk, du vil vi skal styres fra vugge til grav, å tenke selv er no dritt. Og det du skriver om ansettelser og lønn burde du i det minst begrunne og legge ved linker som kan bekrefte det du skriver. Er nok mest synsing fra din side. Hva du tror er igrunnen ikke så interresant, tro kan du gjøre i kjerka. (At du har en annen mening enn meg er selvfølgelig legitimt)
        Personlig frihet setter jeg høyest, uten å blande inn økonomi. Dette fordi jeg mener at et godt samfunn ikke skapes ved lover og regler og tvang, tvunget fram av sosialister og formyndere som tror de alltid vet best.
        Vi har skapt et kaldt og uforsonlig samfunn der det meste ser ut til å dreie seg om hvor mye penger og ting vi kan klare å skaffe oss og langt mindre om kjærlighet og det å ta vare på hverandre. Livet er ikke bare jobb og bil og hus og hytte og båt osv osv.

      • @ taco123 020214;

        Hvor TROR du det er naturlig for en 16-åring å henvende seg – hvis ikke til legen sin? Hvor mange 16-åringer TROR du det er som ringer rett til sykehuset? Hvorfor tviholde på denne illusjonen om at 16-åringen skal ordne opp selv – ikke den personen som har betalt for å gi henne helsetjenestene hun etterspør? De fullt lovlige helsetjenestene, forresten!

        At du ikke evner å sette deg inn i forskning som greit og tydelig dokumenterer hvorfor verdsettingsdiskriminering eksisterer gjør denne diskusjonen tåpelig. At du har hoppet over hvorfor kvinner er dårligere betalt enn menn, at arbeidsgivere kvier seg for å ansette kvinner og heller vil ansette menn og hvorfor barn ender opp som mors ansvar alene i 90% av samlivsbruddene er bare sløvt av deg. Dokumentasjonen er der – på alle hjørner. At du ikke følger mer er en sak – at du tror dette er en mening jeg personlig har er direkte feil.

        Hvis du vil bli minstepensjonist – vær så god. Hvis du vil sitte igjen med aleneansvar for ungene etter samlivsbrudd med en far som «stiller opp og betaler bidrag når det passer» men ellers skal ha alle rettigheter – be my guest. Det er din lommebok – og ditt problem. Frihet til å velge slutter imidlertid der andres begynner – tror du gjør lurt i å tenke litt over det.

  3. Hei Janne, bra innlegg! Nå har jeg anbefalt det på Lesernes VG og du ser det nederst på vg.no

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no eller @magneda på Twitter.

    Hilsen Magne i VG

  4. Analogien din i begynnelsen er fantastisk! Så spot-on, akkurat slik jeg følte meg! Du skriver godt. Jeg stemte på Venstre i år. Jeg var ikke negativt innstilt til en høyrerettet regjering, da jeg hadde blitt lovet i forkant at mine rettigheter ville ivaretas. Hadde jeg visst at Jensen og Solberg hadde løyet meg rett opp i fleisen, hadde jeg muligens valgt annerledes.

  5. Det var dette svineriet folk stemte på nå får vi leve med det.
    Det var på ingen måte noe sjokk at dette skjer dette er standard høyrepolitikk.

    • -Først, syns jeg denne bloggen til tross for den bitre venstre orienterte ordlyden, er viktige og gratulerer med en vell skrevet og meget klar blog.

      Ikke enig med Iren, kan tenke meg at di ikke er bare å gå til neste Lege for en gravid 16 som har blitt voldtatt, som kansje ikke kan gå til sine foreldre eller har gode venner å støtte seg til.
      Nei leger skal ikke ha retten til å bestemme dette spørsmålet over en kvinne og det er farlig å gå den retningen, det vi da kan får er kvinner som tar abort på egenhånd og di kan skade seg selv alvårlig.
      Uansett er det ikke opp til legen og bestemme at en person ikke skal ta abort, ettersom det å bære frem et barn kommer i andre rekke i forhold til kvinnen selv og hennes livs verdi, Ikke glem at det hun bærer på er kun potensialet til et liv, ikke et levende menneske enda, og potensialet til liv bør ikke veie like mye som et liv.

      Det er helt utrolig at vi forsatt i 2014 har dette temaet som etter min mening er soleklart. En almen lege har plikt til å hjelpe, som alle andre medisinske leger, til tross for religjøse eller politiske overbevistning og dette forslaget vitner om begrens forståelse for temaet.

      Er forøvrig enig med «Marte» dette er ikke vanlig Høyre politikk.

      Trist at skitt kasterne fra venstre siden som vanlig glimter med sin delagelse og svarter dette viktige spørsmålet, med tullete useriøse innlegg.

      Hilsen Høyre mann

      • Kristoffer,

        du trekker vell dette veldig langt når du blander inn voldtekt ? hvem har nevnt noe om det og hvor vanlig er det senario?

  6. Altså, nå er det jo slik at det eneste partiet som virkelig er for reservasjonsretten er KrF, og ikke Høyre og FrP som sitter i regjering. Dette virker kun som enda et forsøk på å svartlegge den blå-blå regjeringen. De er faktisk ikke så ille. Gi dem en sjanse, sosialistene har hatt makten i åtte sammenhengende år nå, og det er på tide med en forandring!

    Når det kommer til spørsmålet om abort- ikke abort er jeg veldig frem og tilbake, men står fast ved at man ikke skal bruke abort som et prevensjonsmiddel. Derfor mener jeg også at i visse tilfeller så er ikke abort greit. Dette mener jeg har lmindre med kvinnerettigheter å gjøre, men snarere barnet kvinnen bærer.

  7. Dette er jo helt vanvittig. Tenker du i det hele tatt over hva du skriver? Jeg har ikke sett et så ureflektert innlegg på all den tid.
    Du kaller de som mener noe annet enn deg «maktkåte» og griske («lukurativt å være lege»). Voksne mennesker argumenterer ikke på en så til de grader primitiv måte. Mener du virkelig at spørsmålet om å avslutte et ufødt liv bare dreier seg om kvinners rettigheter, om de nå brenner BH’en eller ikke? Det er ikke så mange som mener dette, så her stikker du deg ut. Jeg synes vi har sett mange reflekterte innlegg om det enorme alvoret som ligger i det å avslutte et annet liv, og det er grunn til å ha den ytterste respekt for de legene som ikke ønsker å være rene sandpåstrøere i en slik valgsituasjon.
    Det drøyeste er at du sidestiller likestillingskamp med en fullstendig mangel på etisk refleksjon. Da spytter du på alle som brenner for likestilling, men som har skjønt at et foster er noe annet enn et organ. Slutt med vulgærpropagandaen, og tenk deg om!

    • Jan Erling Klausen, ro ned litt nå. Selv om du er uenig er et frontalangrep av ditt kaliber helt utenfor hva som er edruelig. At artikkelforfatter har et annet syn enn deg på saken er greit nok, men et alvorlig tema som dette fordrer en debatt mellom voksne mennesker. Hadde du angrepet meg på den måten i mitt hus hadde jeg kastet deg på hue og ræva ut. Hvorfor bruker jeg det eksemplet? Jo, fordi man i en nettdebatt burde oppføre seg slik man gjør når man er på besøk hos andre.
      Hilsen mammaen din

      • Dette svaret viser jo total mangel på selvinnsikt. Les igjennom innlegget ditt en gang til, særlig:

        «Selv om du er uenig er et frontalangrep av ditt kaliber helt utenfor hva som er edruelig».

        Her er det du som går langt over streken med ditt angrep på en som har ulik mening. I motsettning til deg så fikk Jan frem sin mening uten å tråkke på andre slik du gjør.

        Ta deg en bolle, slik herske-teknikk som du prøver å bruke hører hjemme i barnehagen.

      • Birgs du burde skamme deg, det finnes ikke en setning i innlegge dit som ikke bruker destruktiv retorikk for å skittkaste og svarte et meget godt innlegg som kun følger opp tempraturen i bloggen, Og det finnes faktisk Ikke en setning som bidrar i debatten.

        Jan Erling Klausen, Jeg har enda til gode og møte en person som reduserer et foster til et organ.

    • Flott at noen tør å nevne at det finnes en tredjepart med i bildet. Å påpeke at det befinner seg et levende individ i den «selvbestemmende» kvinnens kropp, har nærmest vært et tabu etterat den fire abortloven ble innført, og noe som er tilskrevet ekstremister og religiøse fanatikere. Dette handler ikke om påbud og forbud fra en gud, men om livets ukrenkelighet som er nedfelt i den humanistiske tenkning, der retten til liv står i høysetet. Vi har gått bort fra dødsstraff i Norge, og euthanasi er foreløpig ikke aktuelt. Men å «velge» bort et «uønsket» liv som ikke kan forsvare seg har samfunnet ingen skrupler mot. Tvert i mot – alle som stod på barrikadene i hine hårde 70-talls år, som advokater for det ufødte barnet, er nå kneblet til taushet av aggressive feminister. Nye advokater må på banen, og det mest nærliggende ville være å appellere til bæreren av barnet selv, som dets øverste beskytter. Ja, kjære medsøstre, la oss forene oss, men ikke i kampen om å støte fra oss den største gaven livet kan gi.

      Jeg vet hva jeg snakker om, jeg har født 9 barn selv, og det uten at jeg tilhører noen fanatisk sekt. Jeg har gått glipp av arbeidsinntekter og pensjonspoeng, men ikke for millioner hadde jeg villet unnvære et eneste av mine 9 undere..

      • Altså, nå må vi begynne å la folk få ta avgjørelser selv for det er det frihet handler om. Ikke feminisme, ikke humanisme, ikke religion osv.

        Hvis kvinner vil ta abort må de få lov til det selv om det strider med enkelte livssyn/religion. Mange blir rett og slett ikke gode foreldre og det er en sannhet som burde være klar for de fleste. Det er rett og slett et for komplisert valg til at man skal feie alle over en kam med et eller annet vås om religion/etikk.

        Hvis du trenger noe å reflektere over kan du jo prøve å ta innover deg at vi snart har ødelagt all mulighet for bærekraftig videreføring av livet på denne planeten her fordi vi ikke klarer å se over vårt voldsomme behov for masseproduksjon. Vi kommer til å ha mye å svare for fra de kommende generasjoner.

    • Bra at noen sier det. Hva med barnets rettigheter? Mange bruker den enkle bortforklaringen at det ikke er et liv enda, men det blir for enkelt for meg. Pappa ville at mamma skulle ta abort, mamma ville ikke og her er jeg. Hadde det vært omvendt ville jeg vært død.

      Og skal vi snakke om likestilling så må vi ikke glemme at det også kan være traumatisk for en mann som har lyst på barn at dama kan uten noen som helst hensyn til hans ønsker bestemme at han ikke skal kunne få det. Jeg skal ikke gi noe svar på hva som er mest rett, for det har jeg ikke…

      Men husk at for å oppnå likestilling må begge sider respekteres.

    • Jeg tror en majoritet av folket både på høyre og venstre side har den ytterste respekt for de legene som ikke ønsker å sette seg i den «valgsituasjon» det er å være fastlege og måtte
      forholde seg til en ung kvinne med et ønske om svangerskapsavsluttning. Respekten blir dog betraktelig større hvis denne fastlegen da tar ansvar og fratrer den stillingen han ikke kan utfylle tilfredstillende både på grunn av legens egne overbevisning – og stillingens lovpålagte instrukser. Den svake part i dette scenarioet er pasienten-

  8. Å jobbe som lege er ikke like lukrativ som den ser ut. Jeg er lege og drittlei av jobben med kun buråkrati. Tenker å flytte ut av lande for å jobbe med frihet.

    • Ta et norskkurs i samme slengen, eller det er kanskje derfor du vil flytte utenlands? Tipper du bare er et Troll: «er ikke like lukrativ som den ser ut… jobben med kun buråkrati…flytte ut av landet for å jobbe med frihet…» Ungdomsskoleelever skal være i seng når klokka er over 22:00, alle dager i året. Da fungerer hjernen bedre. Anbefaler at foreldrene dine tar fra deg PC-en inntil du har lært litt «nettvett», og du har dokumentert bedre skriveferdigheter i norsk.

  9. Leger har generelt Alt for mye makt over sine pasienter.
    Hvis ikke pasientens beste er første prioritet har de ingen rett til å kalle seg lege.
    Dette er Krf. som nok en gang viser sitt sanne jeg når de bruker sin vippeposisjon som brekkjern.
    De har fått alt for mye makt i forhold til deres velgergrunnlag.

  10. Dette er jo bare svada. Det er ingen diskusjon om rett til abort. Den retten står. Diskusjonen gjelder legers rett til å reservere seg mot henvisning til abort, så ikke bland kortene.

  11. Du kritiserer stortingsrepresentanter for å stemme som pålagt av eget parti men mot egen samvittighet, men du selv skal tvinge leger til å utføre noe som strider mot deres samvittighet. Hvor er logikken?

    • Det er ingen menneskerett å være fastlege. Deres utdanning og erfaring er sårt trengt i andre deler av Helse-Norge.

    • Ingen har tvunget disse legene inn i en posisjon der de må henvise til abortklinikker, Dette er valg de har tatt selv, og kan de da ikke utføre en vesentlig del av deres jobb, er de ikke egnet for den stillingen.

  12. Veldig godt skrevet og mange gode poeng! Jeg likte spesielt at du utdypet hvordan likestillingskampen på ingen måte er vunnet i dagens Norge. I tillegg tror jeg ikke så mange av de som går inn for denne reservasjonsretten tar inn over seg hvilken påkjenning det er å møte både fordommer og motvilje hos en lege som faktisk er der for å hjelpe sine pasienter. Lurer på om mange av dem i det hele tatt har tenkt over hvordan det ville vært for deres datter, deres niese eller barnebarn og bli møtt med forutinntatte meninger slik som du nevnte over! Alle helsearbeidere plikter etter mitt syn å møte sine pasienter fordomsfritt, men av en eller annen ulogisk grunn ”bør nå altså leger fritas fra dette”!? Forstå det den som kan! Jeg er iallfall helt enig at reservasjonsretten er et skritt tilbake i likestillingssammenheng! Nei til reservasjonsretten for min del, og ja, jeg har signert! Fortsatt god lørdag!
    Sigrun J. Karbu
    http://www.SmuleSkogen.com

  13. Jeg synes tankegangen som at kvinner liksom er «søstre» som skal stå sammen er ganske creepy og rar.

    Skal jeg gå rundt og snakke om «mennene, mine brødre!»? Skal alle vi menn stå sammen overfor kvinner? Om jeg ser en mann som er i konflikt med en kvinne, skal jeg tenke, «Min bror, nå er det oss to mot henne!»?

    Ellers er det som er skrevet ekstremt hyperbolsk og hatefullt. Blogger har et ekstremistisk, pompøst og konspiratorisk hatbudskap.

    • Helt enig med deg Jens Pettersen. De fleste kvinner klarer ikke å stå på egne ben men må alltid lene seg på andre

      • Jo, kanskje du burde forlate kjelleren og se deg rundt i dagslys? Du har ikke godt av luften du puster, ser det ut som.

  14. Jeg gjentar mitt spørsmål til deg: (litt mer utdypet)
    Du kritiserer at enkelte stortingsrepresentanter, som selv er mot reservasjonsretten, stemmer som pålagt av eget parti og dermed forholder seg til avtalen i regjeringsforhandlingene
    samtidig som du selv vil pålegge leger å foreta noe som strider mot egen samvittighet.

    Mao; Du mener at stortingsrepresentantene SKAL få følge egen samvittighet mens legene IKKE skal ha den samme rettigheten. Forklar.

    For ordens skyld: Jeg er mot retten til å reservere seg -men jeg evner å se urettferdigheten i å kritisere noen (stortingsrepresentanter) for ikke å følge egen samvittighet, mens andre (legene) ikke skal ha den samme retten.

    • Jeg mener det er helt feil at noen skal kunne heve seg over norsk lov pga egen overbevisning i et virke de har valgt helt selv.
      Stortingsrepresentantene er valgt inn på grunnlag av partiets meninger og løfter, og før valget var det helt tydelig at Høyre var for å beholde abortloven som den er, noe som da i realiteten blir et falsk premiss i ettertid.
      En lege som ikke ønsker å henvise til abort kan jo løse det enkelt ved å ikke være fastlege, men privatpraktiserende med tydelige rammer for egen legegjerning.

      • Du angriper èn stortingsrepresentant. Hvis du hadde fulgt med, som man bør gjøre før man uttaler seg, ville du vært klar over at Høyre som parti i utgangspunktet var mot…

        Det var partiet Høyre som i regjeringsforhandlingene godtok KrF’s krav med hensyn til reservasjonsretten. For øvrig så har ingen av partiene oppfylt alt de gikk til valg på. Vi har en flertallsregjering. I en flertallsregjering må partiene som kjent forhandle seg frem til hvilke saker de skal få gjennomslag for, det skjønner også oppegående velgere. Mao; Som velgere er vi fullstendig klar over at partiet vi stemmer på ikke vil få gjennomslag for alle sine meninger dersom de ikke får nok stemmer til å sitte alene i regjeringen.

        Og igjen, du refererer til abortloven. Igjen, hadde du fulgt med, ville du også vært klar over at diskusjonen ikke gjelder abortloven men enkelte legers ønske om å reservere seg mot å henvise til abort

    • Sirt: Siden du «evner» å se urettferdigheten i dette. Hvordan er det da, når vi snur på det, greit at leger skal få følge samvittigheten sin mens stortingsrepresentanter ikke skal få det…?

      • I mitt innlegg skriver jeg at jeg er imot reservasjonsretten.

        Jeg er videre glad over at det ikke er jeg som sitter i dilemma om hvem jeg skal kreve har rett eller ikke til å gjøre ting utfra egen samvittighet. Men når man så klart går ut mot èn representant (les mitt svar til jannorama) -så lurer jeg på fordømmelsen over en som følger regjeringsplattformen på tvers av egen samvittighet og samtidig skal tvinge andre til å gjennomføre noe MOT egen samvittighet.

        For øvrig virker det som om flere ikke tenker lengre enn til egen nesetipp. Å stemme MOT får konsekvenser, ikke bare for representanter som stemmer mot en regjeringsavtale, men for hele regjeringssamarbeide. Dette er et dilemma. Vil dere, i ytterste konsekvens, ha regjeringskrise og de rød-grønne i maktposisjon igjen?

        Jeg klarer personlig ikke å ta standpunkt- og skjeller derfor heller ikke ut noen i et sånt dilemma. Foreløpig har jeg «landet» på Oslos ordfører’s forslag om at nåværende fastleger kan få reservasjonsmulighet, mens fastleger som ansettes fra nå av ikke får denne muligheten. Noen ganger må man møtes på halvveien for å løse uenigheter.

  15. Problemet er jo at de kristne tomsingene fremdeles greier å true igjennom sitt forkvaklede og tilbakestående syn. Dessverre har vi altfor mange politiske partier i Norge, og flere av disse er vi veldig dårlig tjent med. Religion og politikk hører så absolutt ikke sammen, noe vi ser i alle land der politikk blir styrt av religiøse.
    De religiøse er også tydelige beviser for riktigheten av Dunning Kruger-effekten, da de som de dummeste i samfunnet tror de vet så mye bedre enn alle andre, samt at de vil at deres eget syn skal gjelde. Nå som dengang: Too many Christians, too few lions!

    • Bestemme over egen kropp?Hadde det vært tilfelle ville vi ikke ha alle disse triste valg.Noen ser på livet som en en blomst som visner.JEG SER PÅ DEG SOM FANTASTISK,DETTE ER FORDI JEG HAR ET GODT SELVBILDE.

  16. Tyske stat var den som innførte abort tidlig,Hitler så alle som avkom fra dyr(ape) -evulosjon
    Hele mennesket er ferdig , Foster ,et bankende hjerte før du aner det .La oss se på det vakre.

  17. Bra? -Dette innlegget er jo bare søppel. Typisk misforstått feminisme. «alle hater kvinnene, til og med kvinnene selv». Å hva er dette hatet mot de blå? Hva har de gjort deg? De rød-grønne har sittet ved makta stort sett de siste 20 åra, med mindre avbrudd. Det er de som har skapt den situasjonen du nå betegner som ett mareritt. Kanskje du bør innse at det finnes mange der ute som har forstått dette, og har stemt blått for å få en forandring på det skillet mellom kvinner og menn som finnes?

    Dette med reservasjonsretten. Er du fulstendig blind eller velger du bare å overse fakta? Reservasjonsretten er KrF sin kjernesak, og deres ansvar. Dette har de satt som krav for å støtte regjeringen. Det har de flagget klart og tydelig, å det er flaut å se hvordan du vrir disse fakta for å stemme med din egen virkelighet. At høyre skaper ett rom for at kommunene selv kan «reservere seg mot reservasjonsretten», viser jo bare at høyre prøver å stanse dette så godt de kan. Ser du virkelig ikke det? Forstår du ikke at det er slik politikk fungerer? Jeg vet at AP rævkjørte sine regjeringspartnere så godt de bare maktet, men alle er ikke så umoralske.

    • Martin S.:

      Jeg registrerer at du hevder at Høyre prøver å stanse dette så godt de kan, og at dette er noe du tydeligvis vet. Jeg forholder meg dog til Høyres egne uttalelser i denne saken, der det fra øverste hold ikke ytres et kløyva ord om at å stoppe så godt dek an er hensikten eller ønsket. Tvert imot er dette ifølge dem selv et forslag fra KrF det «ikke var vanskelig å gå med på», samt et forslag som «vil gjøre hele ordningen bedre» – også uttalt før detaljen med at kommunene selv skal bestemme dette kom med i bildet. Vet du noe som de ikke vet? Alternativt mener du kanskje at de lyver? Ingen av de to delene burde være noe et regjeringsparti burde ha på seg.

      Argumentasjonen din om at dette er en KrF-sak holder ikke vann all den tid det er Høyre som sitter som ansvarlig regjeringsparti sammen med FrP.

      Jeg tror poenget med dette innlegget også var å markere at dine utsagn også i så fall må karakteriseres som søppel. Ja, det var det.

      • «Argumentasjonen din om at dette er en KrF sak holder ikke vann all den tid det er Høyre som sitter som ansvarlig regjeringsparti sammen med FrP». ?????

        Vi har en flerpartisregjering som samarbeider med Venstre og KrF.(Ja, dessverre også KrF). I et samarbeide må alle partier få gjennomslag for noen av sine viktige saker. Som ett av regjeringspartiene er det ikke bare Høyre som bestemmer. Får ikke KrF gjennom noen av sine saker, går de ut av regjeringssamarbeidet. Dette innebærer at vi da sitter med en mindretallsregjering som må søke støtte i Stortinget fra sak til sak. Forstår du hva dette innebærer?

    • «Bra? -Dette innlegget er jo bare søppel. Typisk misforstått feminisme. «alle hater kvinnene, til og med kvinnene selv». Å hva er dette hatet mot de blå? Hva har de gjort deg? De rød-grønne har sittet ved makta stort sett de siste 20 åra, med mindre avbrudd. Det er de som har skapt den situasjonen du nå betegner som ett mareritt. Kanskje du bør innse at det finnes mange der ute som har forstått dette, og har stemt blått for å få en forandring på det skillet mellom kvinner og menn som finnes?»

      Dette med reservasjonsretten. Er du fulstendig blind eller velger du bare å overse fakta? Reservasjonsretten er KrF sin kjernesak, og deres ansvar. Dette har de satt som krav for å støtte regjeringen. Det har de flagget klart og tydelig, å det er flaut å se hvordan du vrir disse fakta for å stemme med din egen virkelighet. At høyre skaper ett rom for at kommunene selv kan «reservere seg mot reservasjonsretten», viser jo bare at høyre prøver å stanse dette så godt de kan. Ser du virkelig ikke det? Forstår du ikke at det er slik politikk fungerer? Jeg vet at AP rævkjørte sine regjeringspartnere så godt de bare maktet, men alle er ikke så umoralske.

      @Martin S.

      Innlegget er slettes ikke søppel. Jannorama gjør helt rett i å kritisere Erna & co sitt knefall for KrF i denne saken, og det er viktig at alle skjønner at alle politikere kaster prinsippene sine på havet så snart de ser muligteten til å komme i maktposisjon.

      Personlig synes jeg det er helt absurd at hele debatten om reservasjonsrett i det store og hele har kommet på bordet. Ingen skal i dagens moderne samfunn kunne komme og nekte en kvinne å ta abort dersom det er dette hun ønsker. Ingen andre enn kvinnen selv er i posisjon til å bestemme dette. Men debatten blusser opp fordi at vi i Norge har noe som heter parlamentarisme, flertallsstyret. Fletallet kan altså her sitte og bestemme at offentlige leger skal ha lov til å reservere seg.

      Når det er sagt så synes jeg det er helt i orden at leger er i mot abort, og at de støtter opp om reservasjonsretten. MEN: så lenge vi har et offentlig helsevesen, et helsevesen som betales av den norske borger og den norske skattebetaler; da bør ikke de legene som jobber i det offentlige kunne nekte å hjelpe kvinner mtp abort. Dersom legene ikke er komfortable med å dette så får de si opp sin jobb i det offentlige og starte opp sin egen private praksis.

  18. Siri:

    Gikk ikke å legge inn svarkommentar, så jeg får heller poste en ny kommentar. Jeg fikk med meg at du er for reservasjonsretten, jeg har heller aldri hevda at du er imot den. Jeg syntes bare at du først avskrev noens argumentasjon for å å selv forsvare din egen bruk av den.

    Og for å svare på det siste spørsmålet ditt, JA – et comeback fra den rødgrønne regjeringen hadde vært en perfekt avslutning på denne borgerlige flausa! 🙂

    • Feil.
      Jeg presiserte at jeg er MOT reservasjonsretten -og at dette er blitt en vanskelig sak fordi Høyre godtok KrF’s krav om reservasjonsretten i forhandlingene. Videre at saken har blitt et dilemma for stortingsrepresentanter som er mot, men skal piskes til å stemme i lojalitet med eget parti. Uten avtalen Høyre «måtte» inngå med KrF ville aldri denne saken kommet på bordet. Dessverre så fikk vi med i regjeringsamarbeidet et kristelig parti som lever i et annet århundre.

      Politisk har du og jeg ulikt ståsted og derfor ulik mening om hvem vi ønsker i regjering.

      • Det var en liten preposisjonsfeil her, jeg mente så klart «for» reservasjonsrett om deg.

        Ja, de godtok KrF-sitt krav, men skal vi tro de som satt og godtok dette, så var det ingen tøff beslutning, og de virker jo storfornøyde med dette forslaget de nå har sendt på høring. Så dersom vi skal høre på hva Høyre selv sier, så er det utrolig lite synd på dem som måtte «bøye seg» for KrF. Dette var de jo veldig enige i!

  19. Det jeg reagerer på er fastlegene som ønsker denne retten. De sier at det vil aldri bli noe problem for da sender de pasienten videre til en annen lege som ikke sier nei til aborthenvisning.. Så da er det plutselig greit? Bare man får et ekstra ledd mellom seg og pasienten så går det helt fint, fritatt fra ansvar? Litt sånn «I wash my hands of this» holdning. Og den dobbeltmoralen blir jeg skikkelig kvalm av. Har du så store problemer med henvisning til abort så burde man ikke jobbe som fastlege, for selv om denne «retten» blir innført så står legen fremdeles ansvarlig for den første videre henvisningen videre til neste fastlege/kollega.. Like skyldig i mine øyne.
    Så om du er en kristen lege som ønsker denne retten: Shame on you, det er like mye ditt ansvar uansett hvor mange «ledd» du setter mellom deg og pasienten. Slutt som fastlege, alternativer finnes det flust med. Og om du ikke ser problemet med et ekstra ledd og syntes det virkelig gjør deg uskyldig og ansvarsfri så håper jeg at Gud straffer deg noe så sinnsykt den dagen du dør..(jeg tror ikke på gud, men om han finnes så håper jeg at han er så hevngjerig og tøff som i bibelen, mange dobbeltmoralister av noen kristne som ville fått sin rettferdige straff da).

    Bare et par ting til:
    – Ingen, absolutt ingen tar abort for morro skyld eller som «prevensjon». Dette er bare gamle myter og propaganda. Alltid noen som kjenner noen som kjenner noen som kjenner en kvinne som bare horer rundt og tar aborter. Newsflash: Hun finnes kun i samtalene mellom folk, ikke i det virkelige liv. Abort er nemlig en hard prosedyre for kroppen å gå igjennom, det er ikke en lek og kan gi alvorlige komplikasjoner (da snakker vi ikke nødprevensjon)
    – Mange fokuserer tilsynelatende på at kvinner er skapt til å føde og derfør bør føde ethvert barn hun blir gravid med. Ja, vi er skapt til å føde, men hvert eneste svangerskap er en risiko og man kan faktisk dø av det. Virker som om flere og da spesielt menn burde få litt opplæring i hvor ekstremt stor påkjenning det er for en kvinnekropp å gjennomgå et svangerskap. Det er en grunn til at dødsfall under svangerskap og spesielt i forbindelse med fødsel er utbredt i U-land. Vi skal være glad for moderne medisin og sykehus. Uten dem hadde vår statistikk ved barnefødlser være like ille. For ikke å snakke om alle skadene man kan pådra seg. Rifter, ødelagte muskler, problemer med avføring osv. Hadde menn måtte gjennomgå dette så hadde kunstige livmorer vært oppfunnet for lenge siden. (ikke misforstå, jeg legger ingen skyld på menn her, jeg bare påpeker at hadde kvinner vært i maktpsosisjonen som menn har vært i de siste 100 årene så hadde nok forskningen vært mye mer prioriert innenfor graviditetsområdet).

    Jeg kan utmerket godt skjønne at leger ikke ønsker å henvise til abort av samvittighetsgrunner. Abort er et utrolig vanskelig tema. Men jeg lander på at fakta er: De fastleger og skal følge norsk lov. Så enkelt er det, klarer man ikke det så bør man skifte yrke. Ps; Legene kan finne seg bedre betalte jobber en fastlege så hvorfor i alle dager de absolutt skal jobbe som fastlege er meg en gåte.. Mye kompensasjon fra staten for lite jobb eller? Min frykt er hva blir det neste de kan reservere seg mot? P-piller og spiral? Hvor skal vi trekke grensen og hvor langt skal vi la samvittigheten til enkeltpersoner dra grensen?

    Jeg er glad for at jeg bruker dobbelt med prevensjon og at min mann skal sterilisere seg. Da er jeg sikker på at uansett hvor tøff abortloven måtte bli etterhvert (og jeg tror dette desverre bare er begynnelsen) så slipper jeg å havne i situasjonen «uønsket gravid» uten andre muligheter enn å føde barnet.

  20. Først, jeg er kvinne, glad i barn, gleder meg til å få dem selv. Når det er sagt:

    Jeg møter mange som stiller seg nedlatende til denne «selvbestemmende kvinnen» som det så fint står omtalt i et innlegg lenger oppe her. Så kan vi ta et dypdykk i hva denne selvbestemmende kvinnen egentlig ønsker å bestemme over…

    I Norge har vi, som Tove over sier, et godt helsetilbud. Vi har gode sykehus og de aller fleste svangerskap og fødsler i Norge forløper seg nokså trygge. I u-land er dessverre saken en ganske annen, noe som resulterer i langt flere dødsfall for både mor og barn. Selv om vi har et godt helsetilbud i Norge er det ikke slik at et svangerskap er risikofritt. Det er økte risikoer for hjerneslag, blodpropper, svangerskapsdiabetes, høyt blodtrykk, svangerskapsforgiftning… listen er på langt nær uttømmende. Poenget mitt er å illustrere at det finnes en rekke rent fysiske risikoer for mor, denne selvbestemmende kvinnen, i det å gjennomføre et svangerskap. I tillegg er det kvinnens kropp som skal stille til rådighet alle ressursene som skal til for å produsere et helt menneske. Det er kvinnens kropp som skal benytte kaslium, jern, blod osv. for å produsere et barn. Hun bør ha muligheten til å velge om hun ønsker å gjennomføre dette eller ikke.

    Det er på sin plass at noen taler barnets sak i denne debatten, vi skal ikke glemme at det er et potensielt nytt liv vi diskuterer. Det jeg synes er trist fra denne siden av debatten er at så fort vi omtaler fosteret som et fullverdig menneske er plutselig ikke mor like mye verdt lenger. Ofte fremstiller denne siden mor som andre prioritet etter barnet. Jeg er ikke bare en rugekasse som kan forkastes etter at jeg har produsert de 2,7 barna samfunnet forventer av meg. Jeg ER allerede et ferdig produsert menneske med alle mine feil og mangler, samt bidragsevne og gode humør.

    Videre synes jeg Tove tar opp et svært viktig poeng. Dersom fastleger får reservere seg mot å henvise til abort, skal de da kunne reservere seg mot å skrive ut prevansjon? Jeg beklager, men om dette er dit vi er på vei så blir jeg dypt bekymret. Jeg blir bekymret for utallige barn som vil ende på barnehjem, i dårlige levekår, kvinner som bruker strikkepinner og lemlestelse av ufrivillig gravide, drap i frykt av at en kvinne skal bære frem barn som ikke er ønsket av far/øvrig familie (ja det er tabu å si det, men det skjer).

    Er du fastlege har du selv VALGT et yrke der dette er en av dine arbeidsoppgaver. Det finnes andre karriereveier innen legeyrket der du slipper å forholde deg til graviditet i det hele tatt. Kanskje du skulle vurdere det i stede. Du får i hvertfall ikke frata meg retten til å velge hva som er rett for min kropp.

  21. Ja;den ultimate likestilling med licence to kill…..Hva skjedde med omtanken for barnet midt oppi det hele? panserskreppe!

    • Nå er ikke jeg helt sikker på hva en panserskreppe er, men for å gjøre en ting klinkende klart-det er reservasjonsretten jeg tar et oppgjør med, abortloven er på ingen måte et tema. Den står fortsatt og er en rett og en lov i vårt samfunn-hvorfor skal noen få lov til å heve seg over norsk lov? Kan jeg kreve å gjøre det samme med bakgrunn i personlig overbevisning og f.eks. reservere meg mot veitrafikkloven?

  22. KrF har hatt utrolig gode argumenter på bakrommet i regjeringssonderingene, for dette var utgangspunktet de hadde å jobbe med – og i dag er han rene covergutten for ny ordning for reservasjonsmulighet. For han sier jo at dette vil gjøre alt bedre – og han lyver vel ikke, gjør han?

  23. Anatomiens svar på vår dyriske atferd er i svært selsomme tilfeller graviditet. Å pirke borti denne delen som handler om reservasjonsrett for leger er nødt til å skape en større røre enn det man tenkte i utgangspunktet. Så får man kanskje stille noen flere spørsmål da?! Jeg lar det være opp til fantasien hos en noe broket forsamling…

  24. Tilbaketråkk: Bli med toget! | JannOrama

  25. Tilbaketråkk: Litt kvinnorama på ein torsdag | moldvarp

Legg igjen en kommentar

