Menn er fra Mars, Kvinner er fra Venus

Da jeg var liten lurte jeg alltid på hva som lå bak den pussige tittelen på boka i mammas bokhylle; Kvinner er fra Venus og Menn er fra Mars. Etter at jeg tok med meg et lite barn hjem fra et stort sykehus forstod jeg det. Kjære alle par uten barn – nyt å kunne snakke normalt med hverandre. Det er mulig det er lenge til neste gang.

Å leve under umenneskelig press med en alvorlig syk sønn i et par uker viste seg å være rene leken sett i forhold til hvor vanskelig det er å enes over oppvaskmaskina på en helt vantlig tirsdag. I løpet av våre 12 dager i evig vandring i lange ganger på Rikshospitalet var vi hverandres støtte, den eneste ene og den største styrke. Vi stod med rak rygg når den andre trengte en å gråte mot, og vi lente oss tappert til hverandre når vi ikke så noen utvei. Men så kom hverdagen og det uunngåelige spørsmålet; «Hva skal vi ha til middag?»

Hver dag rundt klokken 15.00 tror jeg det gamle Televerkets telleapparat står og gløder, Trines Matblogg får nye, svorne tilhengere og Rema 1000 selger middager for under 100-lappen over en lav sko. Det stadig tilbakevendende spørsmålet kan få enhver mor eller far til å gå ut av sitt gode skinn og Ingeniøren og undertegnede er intet unntak. Men i dag toppa det seg lenge før det… Jeg skal på jobbreise til Bartebyen i morgen og for første gang skal jobben min føre til at jeg ikke ser Lillemann en hel dag. Det er ikke bare godt for mammahjertet, så da meldingen om det totale opprør fra Bikkje og Barn tikka inn, var jeg ikke sen om å dra hjem litt tidligere i dag. Det skal sies at min nesegruse beundring for Ingeniørens strålende innsats forrige uke har avtatt noe og at jeg kanskje ikke var på mitt aller søteste da jeg steg inn i det som etter mitt syn virket som det komplette kaos i ettermiddag. Mannen satt fornøyd ved PCen mens OL rulla over TV-skjermen, barnet sov ute og klær og generell rot fløt fritt rundt i huset. Det var ikke til å unngå. Det ble munnhuggeri. Og vips så smalt det en saks i gulvet, jeg fikk beskjed om at jeg kanskje burde bli på jobb så lenge jeg bare kunne hver dag og familielivet ble en mørk og trist affære… Jeg løp opp trappa, Lillemann sa Ma-ma-ma-ma-ma-ma-ma og Bikkja ble med meg opp. To minutter etter hadde jeg vasket badet, Ingeniøren hadde begynt på middagen og Lillemann satt fornøyd og gomlet på en kavring. Faren over!

Og hvordan klarer man så det? Hvordan kan man gå så fort videre når man har sagt så mye stygt og vært så ufine mot hverandre? Det er fordi man er småbarnsforeldre, og da teller ikke det som blir sagt mellom 19. og 07! Ja, også før man har spist middag da selvsagt…

Menn er fra Mars, Kvinner er fra Venus

One thought on “Menn er fra Mars, Kvinner er fra Venus

Legg igjen en kommentar

