Grip tyren ved riktig horn!

Altså – nå vet jeg rett og slett ikke hvor jeg skal starte… Hva i all verden er det som skjer i kommune-Norge? Har det rabla helt for de som sitter på pengesekken og bestemmer eller har vi utdannet for mange ernæringsfolk med fikse ideer? Det går da for pokker ikke an å forby et pålegg? Hvor er dere som skriker opp om valgfrihet i familiene nå?

I Horten kommune har de helt klart for lite å drive med, og litt for driftige kommuneansatte. Noen har altså funnet ut at man skal bekjempe det økende problemet med fedme blant barn og unge med å forby brunost og salami i barnehager og på SFO. Man har sågar trykket opp en brosjyre der man henstiller til foreldre om å unngå dette pålegget i barnas daglige kosthold og matpakker. Mitt spørsmål er; hvor er brosjyren om fysisk aktivitet i hverdagen? Hvor er henstillingen til å forby spillkonsoller, lesebrett og Barne-TV? Hva skjedde med utelek frem til middag og før lekser?

Jeg påstår på ingen måte at foreldre i Horten ikke leker med barna sine eller ikke sender de på fotballtrening, det vet jeg rett og slett ikke noe om, men hvorfor endrer vi fokus fra å oppmuntre til aktivitet til å forby mat? Jeg har ingen forutsetning for å si hva denne utredningen og arbeidet med brosjyren og retningslinjene har kosta, men hadde ikke disse pengene fått riktigere bein å løpe på om man hadde investert de i gode tiltak for økt aktivitet i barnets hverdag? Kostholdsfokuset i media og i norske familiers hverdag har etter min mening tatt en veldig feil retning. Når jeg leser om kvinner som ikke tror på grøt til småbarna sine, ikke ønsker at barnet skal få i seg verken fett, sukker eller stivelse og gir den lille stekt, organisk eggeplomme til frokost, så blir jeg rett og slett litt engstelig jeg.

Foreldre.no kan vi lese at kvinner kjemper forå ikke se gravide ut og jobber beinhardt for å få så små barn som mulig. Etter min mening sier dette noe om hvor tidlig barn faktisk begynner å bli påvirket av foreldrenes forhold til mat. Og når små barn sier at langrenn er en fin treningsform, så forteller det oss kanskje noe om familiens forhold til kropp og fysisk utfoldelse. Hvor har det blitt av det som holdt oss småbarn tynne i «gamle dager»? Tynne som streker, men gomlende på tjukke brødskiver med meierismør og brunost mens knea ikke bare var plastret på kryss og tvers, men også det tjukkeste punktet på beinet. Kan det være så enkelt som at vi faktisk ikke fikk komme inn før det var middag, sånn at mamma fikk forberedt den i ro og fred? Kan vi skylde på at vi bare stakk bort til naboungene og løp til akebakken helt alene – til og med uten mobiltelefon? Jeg begynner nesten å lure på om stridens kjerne er mye enklere å finne enn vi tror. At vi som foreldre må holde unna for inneaktiviteter så lenge vi kan, klippe navlestrengen og la ungene løpe ut i nabolaget selv om vi syns det er litt skummelt.

I og med at jeg har en ettåring, skal jeg ikke uttale meg for bastant om hvordan det blir når han er fem, men vektregimet har allerede begynt. Ei venninne av meg fikk de første 6 månedene av sønnens liv høre at han var alt for tynn. Riktignok var han blid som en sol og virket ikke til å lide noen nød, men Helsesøster var klar i sin tale – Prinsen måtte spise mer! Da grøt og brød ble en del av det daglige kostholdet, spratt vektpila i været og alle var fornøyde. Bortsett fra Helsesøster. «Han spiser kanskje opp alt han får servert han her?» Jo, men er det noe feil i det da? Ja, det er det nemlig ikke alle som gjør, så da hadde det vært fint om du holdt igjen litt, så han ikke får så mye raskere vektøkning enn jevngamle barn! You say what!?!

Vårt vekthysteri skal ikke få bli Lillemanns’. Han skal få lære seg gleden over å tilberede god mat, smake på nye ting og nyte fargerike retter med sammensatt næringsinnhold. Han skal få sukker, fett og stivelse i skjønn forening. Han skal få sykle rundt i ring en hel dag og komme skrubbsulten inn til sin engstelige, men kjempestolte mamma. Og han skal få spise brødskiver med brunost hver dag om det er det han syns er best. Og tar jeg ikke helt feil så vil overraskende mange Horten-barn gjøre det samme i lang tid fremover også. På trass. Foreldretrass!

Kan vi virkelig skylde på brunosten?

Kan vi virkelig skylde på brunosten?

 

2 thoughts on “Grip tyren ved riktig horn!

  1. Akkurat det med at barnehagen ikke serverer brunost eller salami, det har jeg ikke noe problem med. At de derimot bestemmer seg for å hause det opp og levere ut brosjyrer om hvilken type pålegg som burde serveres i hjemmet, dét irriterer meg litt (det er nok av barn som ikke får servert brød i det hele tatt, men alt mulig annet virkelig usunt).

    Ellers er jeg helt enig med deg, etter min mening burde alt med skjerm kastes i søpla og barna burde tvinges ut. Og er de for små til å være ute aleine, ja da er det bare å bli med ut som den ansvarlige voksne vi skal være. Når man først har bestemt seg for å bli forelder, har man også tatt på seg ansvaret med å være «kjip» til tider. Selvfølgelig har barna mest lyst til å sitte på rompa og spille spill istedenfor å kjede seg ute når de får lov til det, men det betyr jo ikke at det er til det beste for barna.

    Sønnen min er 18 måneder og som du sier vet jeg ikke hvordan hverdagen ser ut om 5 år, men jeg håper at jeg klarer å opprettholde regelen om så lite skjerm som mulig (og det gjelder meg selv også, forsåvidt. Jeg legger fra meg telefonen når han er hentet i barnehagen og finner den fram igjen når han har lagt seg).

    Jeg har forresten akkurat oppdaget bloggen din, og etter å ha lest innlegg etter innlegg må jeg bare si at dette er virkelig en blogg jeg kommer til å følge! Bra skrevet! 🙂

    • Hei Line!

      Da jeg var liten hadde vi en regel som lød som følger «Alle må kjede seg en gang i blant, bare ikke akkurat der mamma er!». Funka fint det – da måtte vi altså gå et annet sted å kjede oss da! Gikk noen år før jeg skjønte at ikke alle hadde den regel hjemme…

      Tusen takk for fine ord og velkommen til Jannorama! Håper jeg ikke skuffer!

      Janne

Legg igjen en kommentar

