Trollkjerring!

Jeg fødte et barn og ble et troll. Det er helt sant! Ikke alltid og langt fra hver dag, men i en kort periode, ca hver fjerde uke, så endrer jeg nå totalt karakter. Jeg spytter ut edder og galle og prøver fånyttes å ta det tilbake det sekundet katta er ute av sekken, og jeg ødelegger enhver mer eller mindre hyggelig situasjon i heimen. Jeg har utviklet PMS – og noe så voldsomt!

Man skulle tro at min mann hadde fått sin dose av løpske hormoner i heimen etter to år med jevnt tilskudd av store doser østrogen og progesteron. Under prøverørsperioden går man gjennom en overgangsalder og en form for pubertet i løpet av et par måneder, og det er vel ikke akkurat en underdrivelse å si at det har preget hverdagen hos oss til en viss grad. Så trenger jeg vel strengt tatt ikke si så mye om hvordan graviditeten utartet seg, men jeg kan nevne at det har vært litt temperatur en gang i blant! Så når jeg nå for første gang siden juli 2011 er 100% fri for hormontilførsel, så dukker det altså opp en kvinne jeg aldri har møtt før! En kvinne med så spiss tunge og kort lunte at hun burde komme med skriftlig advarsel og bruksanvisning. Hva i all verden er det som har skjedd?

For noen uker siden leste jeg Pappahjerte sitt innlegg «Du vet det er PMS i huset når…» og tenkte for meg selv at jeg heldigvis ikke er sånn, men i løpet av helgen har jeg oppdaget at jo, det er jeg! Pluss litt til!!! Jeg er jo rett og slett helt grusom! Jeg får helt vondt i magen når jeg tenker på hvordan jeg har oppført meg, samtidig som jeg puster lettet ut og er glad for at jeg ikke har blitt schizofren. For det var altså et øyeblikk der hvor jeg tenkte at nå er det bare rett inn for lobotmering, min kjære venn, for nå evner du faktisk ikke å oppføre deg lenger. Og når det går så langt at du beklager til din kjære samtidig som du beroliger han med at det bare er han som opplever deg sånn, så blir det enda mer klart for en at det er på tide å komme seg inn på Elixia og slå fra seg litt guffe i en boksetime eller noe sånt. For det kan jo ikke fortsette sånn!?!

Så kjære alle kjærster, ektemenn og barn; vi mener ikke noe med det. Det er hormonene som skriker til deg og eggstokkene som har tatt over styringa. Jeg beklager på forhånd; Trollkjerringa kommer tilbake, men jeg skal ta en prat med henne, så kanskje hun klarer å styre seg bittelitt…

Takk for at du holder ut!

Trollkjerring

Legg igjen en kommentar

