Allværsjakkearmeen

Det har skjedd. Helt uten at jeg har merket det. Jeg har blitt en del av småbarnsforeldrene på offentlig kommunikasjon med duvende hoder og alt for fornuftige sko. Jeg begynner faktisk til og med å se det fine i en enkel allværsjakke. Dette er ikke greit!

I dag satt jeg faktisk og sov på banen. Jeg siklet ikke, ikke snorket jeg heller, men jeg sov. Ganske godt også faktisk. Før i verden, før jeg fikk barn, da satt jeg og jobbet på bussen. Jeg sendte mail, leste møtereferater eller gjorde unna noen telefoner. Nå stirrer jeg tomt fremfor meg, om jeg makter å holde øynene åpne da vel og merke. Og det er på ingen måte fordi jeg ikke ikke sover om natta! Neida, hos oss er det stort sett stille fra litt over kl 18 til aller tidligst 07.30, og da er jo jeg ute av døra for lengst! Legger meg tidlig gjør jeg jo også, så alt burde være i den skjønneste orden, men jeg er altså helt magisk trøtt! Jeg er sånn trøtt som man blir av torsk. Stuptrøtt der altså!

Om du løfter blikket på bussen eller banen så kan man med enkelhet peke oss ut. Småbarnsforeldrene. Det er ikke alle som tar med seg søpla til barnehagen som Komikerfrue gjorde her for leden, men det er faen ikke langt unna! Man mister jo fullstendig kontroll over hva man gjør og tidvis hvem man er. Folk kommer snublende inn med to forskjellige sko, tøfler er slettes ikke uvanlig, i mangel på bedre bæreredskap har man valgt en RIMI-pose til dagens dokumenter og har man skikkelig flaks har man kaffe i en av ungenes termoflasker. Jeg har alltid ment at norske menn kan spottes på flere kilometers avstand der de kommer i dress, Goretex-støvler og allværsjakke, men nå har jeg begynt å skjønne at du kan ta dem på hodeplagget også. For i hvilke andre land ser du voksne menn med dress og isbjørnbamselue på T-banen?

Jeg skjønner at det er praktisk og jeg ser absolutt verdien i å gå kledd i vanntett fra topp til tå, men det er bare å beklage – jeg akter ikke å bli en del av dere! Så i helgen kjøpte jeg meg en ny, svart ytterjakke som ikke tåler en dråpe regn, jeg bruker konsekvent skinnhansker og jeg lover å levere i barnehagen i ufornuftig høye hæler minst en gang i uka når vi kommer så langt. Jeg er på ingen måte et overmenneske og jeg er trøtt som en ullstrømpe jeg også, men om ikke jeg klarer å lure meg selv, hvordan skal jeg klare å lure noen andre da? Nei, jeg tror jaggu jeg skal ta litt sol en dag og til og med farge håret – kanskje speilbildet mitt klarer å overbevise meg om at jeg er våken da..?

Vekkerklokke

One thought on “Allværsjakkearmeen

  1. Hehe, kan kjenne meg igjen i det der.. Pene sko men med ullsokker langt over kanten, ugredd hår og ringer under øynene – da kunne jeg likesågodt tatt på meg praktiske sko også 😛

Legg igjen en kommentar

