Rødstrømpeangst!

I mine ører er ordet feminist et kompliment, men i alle år har det blitt brukt mot meg, og uendelig mange andre kvinner, som et skjellsord og en negativ merkelapp. Et tappert forsøk på å såre der man tror det sårer mest. En hersketeknikk basert på uvitenhet og manglende forståelse. Hvis jeg kan ønske meg en ting for neste genereasjons feminister, så er det at flere menn tør å se at det å være feminist ikke utelukkende er forbeholdt kvinner; gutter – det er plass til dere også!

Jeg kjenner overraskende mange kvinner på min egen alder som står hardnakket på at de ikke er feminister. De opplever å bli prioritert vekk fra spennende prosjekter på jobb når de kommer tilbake fra permisjon og roper høyt opp om det. De går ned i arbeidsprosent og tvinger mennene sine til å spare opp pensjonen de taper som et plaster på såret for at de ofrer egen fremtidig økonomi. De er beinharde på kontroll av egen lønn og egne eiendeler, har stålkontroll på forsikringer, EU-kontroller og lånerenter. De klager på at vi kun har ett barnehageopptak fordi det går utover dem, men de er altså ikke feminister. Hva er en feminist da? Om det ikke er en kvinne som i alle sammenhenger setter seg selv over eller i det minste ved siden av mannen sin? Må man se ut på en spesiell måte, stemme en spesiell retning eller ha en viss bakgrunn for å være feminist? Må man være medlem et sted for å være en del av gjengen?

På ingen måte! Jeg mener at du helt fint faller innunder feministparaplyen det øyeblikket du mener du ikke er noe mindre verdt i samfunnet enn mannen din, broren din, kollegaen din, eller naboen din. Og du – det er ikke farlig! Det krever ikke at du tar på deg røde ullstrømper som klør eller leter frem fotformskoa til moren din. Du trenger ikke slutte å barbere deg under armene eller unne deg en massasje i ny og ne. Det er ikke forbudt å nyte at du tjener godt eller at du storkoser deg hjemme med barna. Du trenger ikke stå på barrikaden eller arrangere tog i nabolaget for å fortelle hele verden hva du mener, men er det så vanskelig å stå for meningene sine og kalle en spade for en spade? Er det så skummelt å bli en del av oss? Er vi så grusomme at du ikke vil vedkjenne deg å mene det samme som oss?

Jeg tror at de fleste vil se at de aller fleste feminister i dag har ganske stuerene meninger og verken fremstår spesielt revolusjonære eller militante. OTTAR har en viktig rolle, men er på ingen måte representanter for de flest av oss. Feminismen i Norge i dag dreier seg vel så mye om de små kampene i hverdagen som de store krigene i gatene. Og uten deg og din stemme, så tar det så mye lengere tid før det blir helt naturlig å anse en kvinne i «fødealder» som en fullgod søker til en ledende stilling i et selskap. Står vi ikke sammen vil det for all fremtid være helt naturlig for politiske partier å kare seg til regjeringsmakt ved å ofre ett eller annet kvinner har kjempet for i mange år. Vi trenger de flinke og kreative, hverdagsheltene og supermammaene, sjefene og resepsjonistene – vi trenger at alle gjør en liten forskjell. Ikke hver dag, kanskje ikke hver uke en gang, men hva med å begynne med en gang i året?

Så bli med på lørdag! Gå i tog eller stå i kø – kall det hva du vil, men bli med! Vær feminist for en dag om du ikke orker å være det hele uka. Stå sammen med de som kjemper for at du og jeg, og våre døtre og barnebarn, skal få vokse opp i en verden der programmer som «Det Sterkeste Kjønn» aldri blir godkjent av programsjefene i TV2 og der det å være feminist ikke lenger er noe man vegrer seg for å være, men noe alle bare er! Bli med på dette årtusenets viktigste Kvinnedagsmarkering. Og gi for Guds skyld alle menn som gratulerer deg med dagen en klaps på rompa på lørdag, for det er altså ikke årets andre morsdag – det er en markering av at vi fortsatt ikke er i mål! Det er en markering av at urett skjer mot kvinner i LikestillingsNorge hver eneste dag; og det er da for faen ikke noe å gratulere for!!!

Jeg tar med meg Lillemann på trilletur med mening – bli med da vel!

Sees vi?

Sees vi?

28 thoughts on “Rødstrømpeangst!

  1. Hei Janne!

    Bra innlegg, nå har jeg anbefalt det på Lesernes VG og du ser det nederst på vg.no

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no eller @magneda på Twitter.

    Hilsen Magne i VG

  2. Når blogger sier at hun er mainstreamfeminist men OTTAR har en viktig rolle, så er det som om noen fra FrP skulle sagt at de bare har mainstreamsynet at innvandring er negativt men at Boot Boys, Vigrid eller Hvit Valgallianse har en viktig rolle å spille.

    Det å fremheve OTTAR er ekstremistisk og ikke en stueren mening.

    En gjennomgående uredelighet hos dem som kaller seg feminister er også at de nærmest uten unntak dekker over, glatter over eller unnlater å i det hele tatt nevne at «Feminisme»-paraplyen er ekstremt vid og også har svært mye sinnsykt, ekstremistisk, hatefullt, giftig og dypt forkastelig under seg.

    Når noen sier «Jeg støtter feminisme» er det dermed ikke åpenbart hva de støtter, og lar de det være med dette og unnlater å fordømme det gale innen feminismen vil det for en tilskuer se ut som om de også støtter de gale delene av feminismen. Noen avstandstagning fra feminismens gammelnazister er det sjelden å se, denne bare snakkes rett og slett ikke om – og andre problemer, som at det skrives i fete typer om vold som rammer kvinner mens det at menn er langt mer utsatt for vold nevnes i liten tekst i et kort avsnitt, nevnes heller ikke.

    Det gir ikke mening å titulere seg som feminist fordi det er ekstremt uklart hva det sier om ens egen mening, det gir ikke mening å titulere seg som feminist fordi uttrykket ikke er kjønnsnøytralt, det gir ikke mening å titulere seg som feminist fordi det kan gi inntrykk av at man støtter de gale delene innen feminismen, og det gir ikke mening å titulere seg som feminist fordi selv mainstreamfeminismen idag har dype og kritikkverdige problemer.

  3. «Og gi for Guds skyld alle menn som gratulerer deg med dagen en klaps på rompa på lørdag»

    Dette er ellers undermåls.

    Men til ære for blogger og VG som har valgt å fremheve dette lover jeg å gi en helt tilfeldig dame jeg støter på en klaps på rumpa. Hvem blir med på det samme?

  4. Hvorfor er det bare kvinner som gidder levere blogg til VG og hvorfor skriver de bestandig om hvor fælt det er å være kvinne i Norge anno 2014? Hvorfor skriver ikke menn klage og sutreblogger spalte opp og spalte ned. Gad vite at det neimen ikke er noen dans på roser å være mann og gutt i Norge heller – men det er heldigvis ikke spesielt maskulint å syte og å klage. Og denne «klaps på rumpa» er fullstendig undermåls. Sorry – too little too late!

    • Jeg har lurt på det samme. Det er VG v/Magne som velger innlegg fra diverse blogger og presenterer de i nettavisen. Personlig så har jeg og flere bekjente i lengre tid forundret oss over alt «sølet» VG v/Magne publiserer -og kaller for «bra blogg». Kanskje Magne kan svare på det?

      Lei alt blogg»pisset»

    • Menn orker ikke skrive blogg, de bare klager i kommentarfeltene til alle andres 🙂

  5. Og være feminist nå til dags er ganske likt med og være det vi kaller en mannsjåvinist.
    Feminster er kjappe med fortelle hvor mye bedre de er enn menn.
    Menn er voldelige menn voldtar.
    Hvis en kvinne kikker ned mot penis på en mann så er hun frigjort flørtende hvis en mann kikker på brystene til en kvinne er han en pervers gris.
    Hvis en kvinne har sex med en sovende mann er det sexy hvis en mann har sex med en sovende kvinne er det voldtekt.
    Hvis en kvinne plutselig kysser en mann er hun sexy og frigjort hvis en mann plutselig kysser en kvinne så er han en pervers gris.
    Hvis en kvinne slår en mann så er hun modig hvis en mann slår en kvinne er han et monster.
    Hvis en kvinne slår et barn er det oppdragelse hvis en mann slår et barn er han et monster.
    Jeg kan fortsette i det uendelige om ulikhetene mellom menn og kvinner det er menn som blir behandlet ulikt her i norge nå til dags.

    Jeg er 100% for likeverd feminsme står veldig langt unna likeverd.
    Feminsme var absolutt noe vi trengte en gang i tida nå har det blitt til noe stygt noe som jeg aldri ville blitt frivillig forbundet med.

    • Jeg kjenner flere menn som er feminister, så jeg forstår ikke logikken i innlegget ditt… Jeg kjenner heller ingen feminister som står inne for noen av disse pussige eksemplene du nevner, så jeg gratulerer deg med god fantasi. Feminisme = Like rettigheter for både kvinner og menn. Grunnen til at det fremdeles heter FEMInisme er at, i et globalt perspektiv, er det kvinner som har lengst vei å få når det gjelder rettigheter. Viktig å se lenger enn egen nesetipp og eget land…

      • So what jeg kjenner flere kvinner som er mannsjåvinister.

        Og at du ikke kjenner noen av disse feministene betyr svært lite jeg prater forøvrig om samfunnet generelt disse eksemplene jeg nevner er godt kjente og jeg tror du vet veldig godt at de stemmer det er enkelte ting som er greit for kvinner,men ikke for menn.
        Mishandla og voldtatte menn av kvinner blir sjelden tatt seriøst.
        At kvinner benytter seg av morgenereksjon er noe alle menn jeg kjenner har opplevd altså en ereksjon man har mens man sover og det er velkjent at de fleste voldtekter av kvinner skjer i hjemmet og at mange av de forekommer når kvinnen sover så hva er egentlig forskjellen ? at den ene er mann og den andre kvinne ? hvis kvinner ikke vil at dette skal skje så bør de strengt tatt slutte og gjøre det selv.

        I 7 av 10 barnetvister får kvinner retten til barna.
        Millitæret ! Menn må i millitæret. Når nå kvinner fikk førstegangstjeneste feiret de den som en feminin seier når det egentlig er en rettighet dere har mistet kvinner hadde alltid mulighet til og melde seg frivillig og sånn burde det være for menn og.
        Kvinner og barn 1. er en ekte greie som fremdeles er gjeldende på skip barn 1. er greit jeg forstår den.
        Vi har likt lønn for likt arbeid,men kvinner kverner på om at dere får mindre lønn enn menn det er opp til dere kvinner og velge andre bedre lønnede jobber.
        Menn er overrepresentert i farlige jobber og får dermed bedre lønn.
        Når det 50/50 på fiskebåter,i gruvedrift bygg og anlegg og i oljeindustrien ser du at lønningen vil utjevne seg det holder ikke bare og ha 50/50 i ledelse og innen sykepleie som er det jeg hører mest om hva med kvinnelige rørleggere hva med likestilling der snekkere søppeltømmere hvorfor er det ikke flere kvinner som jobber innen septikk industrien osv.

        Jeg trur det er du som har god fantasi gitt feminisme kommer fra latin femina = kvinne,men jøss du fant jo på noe jeg trenger ikke forklare isme vel ?

        Og ja kvinner har lengst og gå de fleste steder i verden og det er også nevnt i innlegget mitt ingen grunn til og gå andre veien her til lands.

    • Jeg følger ikke det du skriver, beklager. Har aldri ment at det bedre at kvinner er drittsekker enn at menn er det, vi har sikkert veldig ulik omgangskrets.

      • Hva er det du ikke forstår ?
        At menn i mange felt blir diskriminert ?
        At din definisjon av feminisme er en løgn ?

        «vi har sikkert veldig ulik omgangskrets.»
        Fin hersketeknikk forresten veldig subtil.

  6. Hvis dere vil ha likestilling kan dere begynne med å ta til orde mot kjønnskvotering i styrer f.eks. Dette kalles kjønnsdiskriminering og er ikke likestilling. Videre kan vi kreve like fysiske opptakskrav for begge kjønn i de yrkene som krever dette. Klarer kvinner kravene er det greit, klarer de ikke kravene kan de ikke få jobben. Det er ekte likestilling. Fungerer fint for spesialsoldater.

    Like rettigheter for begge kjønn tar jeg som en selvfølge i dagens Norge. Likevel synes jeg mange feminister står for kvinnerett og ikke ekte likestilling.

  7. Jeg er, som de fleste andre oppegående mennesker, fullstendig mot reservasjonsretten.

    Hvorfor vil jeg ikke kalle meg feminist?

    Her er en enkel måte å forstå hvorfor menn sjelden kaller seg feminister:

    «Er du intelligent? Er du snill? Er du flink? Da er du maskulin! Nå syns jeg at flere kvinner må tørre å kalle seg maskuline, når de tross alt har alle disse gode egenskapene!»

    Setningen over kommuniserer implisitt at det kun er det maskuline som kan ha disse egenskapene. På samme måte som det med ordet «feminisme» kommuniseres at det kun er en feminin egenskap å ønske likestilling.

    Hvis du vil at flere skal bli feminister må du slutte å stille spørsmålet «Hva er det alle andre gjør feil som ikke vil kalle seg feminister?» og begynne å stille spørsmålet «Hva gjør vi feil som avskrekker alle fra å ville kalle seg feminister?»

    God bittelille kvinnedag!

    • Til opplysning: Feminisme betyr ikke å være feminin… (Siden du sammenligner det med maskulin mener jeg 😉 )

  8. Er du for likestilling, bør du kjempe mot _ordet_ «feminist» med nebb og klør, for det er din verste fiende. Ordet «feminisme» står i krass motsetning til alt som har med likestilling å gjøre.

    Den moderate og konstruktive – såkalte «feminismen» som enkelte kvinner og menn står for i praksis, ser jeg ingenting galt med. Det er ordet som er ondets rot.

    For det første retter ordet «feminisme» seg spesifikt mot én kategori, der det (hovedsaklig) finnes to kategorier – det feminine og det maskuline. Dette er i seg selv en form for diskriminering – nærmere bestemt kjønnsdiskriminering.

    For det andre retter ordet «feminisme» seg mot én konkret skillelinje mellom mennesker, og setter dermed andre skillelinjer i skyggen. Hva med rase? Hva med genetisk og sosialt opphav? Hva med legning? osv…

    Jeg er for likestilling på_tvers_av alle de ovenfornevnte kategoriene. Jeg har ingen større toleranse for kjønnsdiskriminering enn jeg har for diskriminering på grunnlag av rase, legning eller for den saks skyld hårfarge.

    Ved å tviholde på det dårlige ordet «feminisme», mistenkeliggjør du deg selv, og slik vedder jeg på at det vil være i år 2114, 2214 og 2514. Det er også med på å legitimere den virkelige feminismen – de som faktisk setter kvinner foran menn, ikke ved siden. Det er litt som å kalle seg kristen, men ikke egentlig tro på frelse gjennom å følge Jesus. Ved å likevel kalle deg kristen, er man med på å legitimere Jesu lære, noe som er synd, dersom man ikke egentlig står inne for den.

    Du omtaler feminisme med ordene «Om det ikke er en kvinne som i alle sammenhenger setter seg selv over eller i det minste ved siden av mannen sin?». Dette vil jeg ikke kalle feminisme, men egoisme, med mindre hun setter seg selv fremst som følge av sin kvinnelighet. Egoisme har eg egentlig større forståelse for. Det er naturlig at man setter seg selv fremst, selv om man ikke kan forvente at andre skal akseptere det. Man må skille mellom prinsippbundet egoisme («Jeg er objektivt viktigst.») og subjektiv egoisme («Jeg er viktigst – for meg selv.»). Førstnevnte er naiv og urealistisk. Sistnevnte er naturlig og sunn, så lenge den ikke overdrives.

  9. dette er kun kvinne sjåvinisme på alle andre sin bekostning, inne i samfunnet vårt. dette er som å hevde at mannen voldtok kvinnen, når kvinnen oppførte seg villig og var med på sex-leken, men fikk en dårlig erfaring, siden kalte hun det for overgrep og hevdet seg sexuelt utnyttet. hvor mange av disse sakene er ikke av en slik karakter i samfunnet vårt??? det er mye vrøvl vi mennesker må tåle fra kverulerende sjåvinistiske kvinner.

  10. Feminisme – for et morsomt ord. Om man tenker over det, så er det merkelig at man bruker et ord som kjennetegner det ene kjønnet når man skal forsøke å oppnå likestilling – eller er det bare meg?

    Grunnen til hvorfor mange ønsker å unngå å fremstå som feminister har ingenting med feminismens idealer å gjøre – det har mer å gjøre med mennesker som har gitt ordet et dårlig rykte. Så, min kjære OP (original poster), hva definerer du som en feminist? En person som mener at kvinner er like mye verdt som menn? En person som mener at kvinner er akkuratt det samme som menn? En som mener at kvinner burde særbehandles fordi «menn er de som styrer alt!»?

    Dersom du er enig i det første utsagnet mitt – så er jeg like mye feminist som deg. Mennesker er like mye verdt. Men – jeg tar mine forbehold når det gjelder dette. Kvinner er flinkere til noen ting, menn er flinkere til noen andre – så å lage kvoter for å få X antall kvinner inn i et styre, er ifølge min mening idiotisk og, i mangel på et bedre ord – antifeministisk. For hva sier en slik ordning? «Kvinner er ikke bra nok til å komme med i styrer uten å være kvotert inn.» Likevel er det dette mange mennesker som kaller seg selv feminister streber etter.

    Er det da rart at folk ønsker å holde seg langt unna å bli definert som dette?

    Kind regards from,
    – – One rather tired Equalist.

    • En feminist er i mine øyne en som mener kvinner og menn er like mye verdt og følgelig skal behandles likt i samfunnet, og ha like forutsetninger. At jeg daglig får spørsmål om mannen min klarer seg bra hjemme med sønnen vår eller hva jobben hans syns om at han er hjemme, er for meg tydelige tegn på at likestillingen ikke har kommet langt nok og at det er verdt å ta på seg rødstrømpene på lørdag! Er rimelig sikker på at han ikke fikk samme spørsmål angående meg…

      • Kjære deg, det du sier her er definisjonen på en maskulinist. Det kan hende det også er definisjonen på en feminist, men ut i fra det du sier er du ihvertfall en maskulinist.

    • Nei til feministisk likestilling, ja til likeverd og respekt for enkeltmenneskets valg i egne liv!

  11. Nå fikk jeg ordentlig lyst til å gratulere ekstra mange kvinner med dagen på lørdag… , i håp om at noen klapper meg på rompa.

    Til deg Jannorama sier jeg gjerne til og med:

    Gratulerer med dagen på forskudd!

  12. Veldig interessant det du skriver om Kvinnegruppa Ottar her.

    Du støtter altså Kvinnegruppa Ottar i det store og det hele, men du vil ikke bli assosiert med dem.

    Dette er jo nettopp selve hovedproblemet med feminismen. Fremfor at moderate feminister marginaliserer radikalfeministene i f.eks. Kvinnegruppa Ottar, Kvinnefronten, Rødt, SV etc. og sørger for at de blir kastet ut av posisjoner hvor de har stor innflytelse, f.eks. innen politiske partier, media, forskning, lobbygrupper etc., så fungerer de heller som mer eller mindre ukritiske fotsoldater for radikalfeministene.

    Så nå skal alstå du, den moderate feministen, ut og marsjere sammen med Kvinnegruppa Ottar, for å på den måten vise at dere alle er en del av det samme prosjektet, hvor Kvinnegruppa Ottar og likesinnede har full støtte til å utforme den praktiske politikken, men det er selvsagt bare en tåpelig hersketeknikk å assosiere Kvinnegruppa Ottar med moderate feminister.

  13. du mistet en del av respekten jeg nylig fikk for deg etter linje 40, men for hensikten til denne kommentaren, skal jeg late som om den ikke var der.

    når det gjelder menn og feminisme er det (i min teori) 3 hovedgrunner til at menn ikke vil betegne seg som feminister. først og fremst forvirring, feminister kan ofte ha veldig forskjellige meninger om hva feminisme er. Feminisme er ikke formelt definert som annet enn styrking av kvinner noe som er ganske subjektivt. noen ønsker at menn skal bli feminister, noen mener menn aldri kan kalle seg feminister. noen mener feminisme handler om likestilling mellom kjønnene, andre mener det handler om å styrke kvinner uavhengig av det andre kjønnet. det er veldig varierte meninger om hva som utgjør en feminist og jeg synes ikke at det er rart at menn unngår temaet fullstendig i frykt for å misforstås, eventuelt bli gjort til narr av andre menn

    grunn 2 er at selve begrepet feminist peker direkte mot kvinner. feminin betyr jentete i sin bokstavelige mening og gutter vil ikke kalle seg feminister mer enn jenter vil kalle seg maskulinister. dessuten, hvis feminisme er at alle er likeverdige og skal få de samme mulighetene uavhengig av kjønnet sitt, er det ikke omtrent det samme som humanisme? så hvorfor heter det feminisme? kan det ikke bare kalles humanisme eller eventuelt likeverder? begrepet feminisme er allerede så spredt at det sannsynligvis er smartere å revidere hele likestillingskampen med et nytt klarere begrep så slipper du stereotypene i tillegg

    tredje grunn som dessverre er mest kontroversiell er frykten for at å støtte feminisme vil føre til de blir forrådt i ettertid. hva om bordene blir snudd og det engang blir menn som blir voldtatt, slått av kjæresten, mobbet på skolen og jobben, faller ut av politikken, blir dårlig framstilt i media. du skjønner poenget. kanskje ikke sannsynlig at det går så langt , men jeg tror menn frykter at de får mindre og mindre verdighet etter hvert som kvinner styrkes. det er dessverre i min erfaring slik at både kvinner og menn tar seg friheter i forhold til andre om de får muligheten. jeg skulle ønske jeg kunne si med sikkerhet at jeg ville følt meg trygg og verdig i en feministdominert verden, men det er dessverre ikke det jeg ser for meg (har kanskje noe med slutten på innlegget ditt)

    spør du meg bør feminismen revideres fra bunnen av og startes på nytt med et nytt navn og likestilt fokus på menn og kvinnediskriminering. det er ikke nødvendig å bygge videre på feminismen og drasse videre på alle de negative oppfatningene rundt det. bare si konkret hva du oppfatter som problemer og hvordan du ønsker å løse dem. ingen grunn til å overkomplisere meldingen med subjektive begrep som «Feminisme»

    innlegg som ikke oppfordrer til trakassering av menn hjelper også

  14. Ordet «feminist» er dypt problematisk. Ikke bare signaliserer det en interesse kun for det ene kjønnets utfordringer (hva er galt med å være humanist?), men det vil FOR ALLTID være uløselig knyttet til ekstremistiske uttalelser fra radiakalfeminster som Andrea Dworkin og dess like:

    «- All seksuell omgang mellom mann og kvinne må sees på som en voldtekt av kvinnen»
    (Robin Morgan, Ms. Magazine)
    «- Den mannlige delen av populasjonen må reduseres til 10 %, og holdes på det nivået»
    (Sally Miller Gearhart)
    «- Å kalle en mann for et dyr, er å smigre ham; han er en maskin, en vandrende dil*o»
    (Valerie Solanas, forfatteren av SCUM-manifestet)
    «- Mannen er et dyr som, dersom han behandles med hard hånd, kan trenes opp til nær sagt alt»
    Jilly Cooper, SCUM)
    «- Jeg ønsker å se en mann, banket opp til en blodig masse, med en høyhælt sko trykket inn i munnen som et eple i munnen på en gris»
    (Andrea Dworkin)
    «- En kvinnes sønn er hennes potensielle motstander, og en som uunngåelig vil voldta og misbruke en annen kvinne»
    (Andrea Dworkin)
    «- Menn som uskyldig anklages for voldtekt har godt av den opplevelsen, og vil vokse på den»
    (Catherine Comins)

    Har du ingen menn i livet ditt du bryr deg om og er glad i? Da bør du heller ikke kalle deg feminist. Humanist bør dekke det meste.
    Uansett: synes du at det er rart at både menn (og de aller fleste kvinner ) skyr feminismen?
    Det synes ikke jeg. Så takk som byr.

Legg igjen en kommentar

