Kle på deg, jeg fryser!

Ok – jeg innser det; jeg har blitt gammel. Og ikke sånn «vondt i kroppen», «stiv i ansiktet», «lei i gikta-gammel»; jeg har blitt sånn «nå må du kle på deg mer, jenta mi-gammel». Jeg må innrømme at jeg er litt sjokkert…

Jeg forstår godt at du lei av langstøvler, regnjakker, parkas og paraply. Jeg har ingen problemer med å forstå at du lengter etter småsko, solbriller og vårjakker. Jeg gjør det samme selv! Jeg er en av Nord-Europas mer værsjuke innbyggere og jeg tilbringer sjokkerende mye tid på YR.no, spesielt i sommerhalvåret. Jeg mener seriøst jeg fortjener å få tre nye uker med sommerferie om været ikke svarer til forventningene og jeg låser meg inne om en hel helg regner bort. Da jeg var liten var det kun barbeint og solfaktorfritt som gjaldt fra snøen var borte, og jeg har aldri helt forstått meninga med vinter og snø etter at jula er over. Flaks for meg at jeg gifta meg men en alpinentusiast… Men til tross for at jeg lengter etter sommer som en hund lengter etter sin eier, så går jeg da ikke ute med bare ankler nå for det!

For nå er det altså ikke bare Sebagos som får lufta seg uten sokker, det har plutselig blitt på mote med lave Converse igjen – og de skal åpenbart helst være hvite og dermed matche slapsen vi har hatt i Oslos gater den sist måneden. For neida – disse vågale vårskoene har ikke kommet de siste dagene, de har vært her de siste ukene! Ikke før har jeg sluttet å riste på hodet og humre høyt av veslevoksne pappagutter med UGGs og fargerike bukser, så dukker det opp en armada av korte skinnyjeans, ankelsokker og småsko i februar. Jeg husker sist lave All Stars var det største store – jeg gikk i 6. klasse og lissene var bytta ut med rutete silkebånd. Leggene var tynne som strå og puppene glimret med sitt fravær. Og nå vet jeg ikke hva som er verst; at min barndomsmote kommer tilbake eller at jeg lar meg fascinere og irritere av at kidsa ikke vet å kle seg ordentlig i forhold til vær og føre. Hvor skal dette ende? Skal det plutselig en dag bli in med skjørt over bukser, Buffaloes og tribal-tatoveringer også nå da eller? For om det skjer så tror jeg rett og slett jeg må flytte til et annet, mer fornuftig land…

Så lykke til med vårforkjølelsen, unger – det er trekken du blir sjuk av!

Typisk vinterbekledning i Oslo...

Typisk vinterbekledning i Oslo…

 

 

 

 

One thought on “Kle på deg, jeg fryser!

Legg igjen en kommentar

