Costa del Sol

I drømme ser jeg for meg stupbratte fjellvegger, grønt vann og dype laguner. Det smaker salt sjø og lokal hvitvin, sola steker og Ingeniøren er dypt inne i en god bok ved siden av meg. Det er mye som tyder på at neste bilde vil inneholde en bamsemyk plysjgiraff i full størrelse og en svensk vannaerobickinstruktør i virkeligheten.

Jakten på den perfekte sommerferien har startet, og med mitt lett maniske forhold til sol har min mann funnet ut at det beste vil være å bestille en ferietur til et solfylt land på kontinentet Syden allerede nå. Tradisjonelt er min mann og jeg ekstremt gode på ferier, og vi føler selv at vi har truffet svært godt ved flere anledninger. Vi har kjørt rundt i Italia i en liten Fiat Panda og snublet over lokale grillfester og vakre små byer, vi bodde en uke hos George på Santorini og nøt late dager på stranda og lange kvelder med husverten som mente sin slående likhet med George Clooney var årsaken til alt godt i livet hans. Vi har nytt midnattssol med cognac og barnevakt hos tante Nancy og vi har seilt inn i solnedgangen i Kroatia og Oslofjorden. Og vi har ledd høyt av All Inclusive, Bamseklubber og charterreiser.

Nå har latteren stilnet. Veldig… Det eneste jeg ønsker meg er en regn- og problemfri ferie der mann og barn kan leke seg i vannet, jeg kan lese bok, lunsjen er innen rekkevidde og kveldene kan nytes barbeint i sommerkjole. Jeg vil ikke sitte i Trondheim i 7 grader og bortoverregn den dagen tropevarmen virkelig slår til i Oslo som i fjor. Jeg orker ikke ha stillongs under seilbuksa og våte vintervanter på henda. Jeg syns aldeles ikke det er greit å gå med lue i juli og jeg mistrives som katt i vann i tordenvær og gråvær.

Så nå har feriejakten altså begynt. I mitt stille sinn vil jeg bo på et lite pensjonat hos en litt tjukk kone med nesten alle tennene i behold. Jeg vil gnafse på en baguette med stinkende ost og slumre i skyggen mens Lillemann sover ved siden av meg i hengekøya. Men den lille, tjukke kona har ikke barnebasseng. Hun har plenty av oliven, men ikke saftis på pinne. Hun sitter sammen med de andre gamle konene i gata og skravler, men det finnes ikke en annen ettåring eller et barnebasseng eller plysjkledd, overopphetet menneske i mils omkrets. Så vi sluker det hårete plysjdyret og setter oss ned med Ving katalogen. Det skal bestilles familieferie, og alle kriterier er endret. Vi vil ha strand og få sand i rompa og veska, vi vil ha underholdning, trygg mat, reiseledere og masse andre barn. Vi vil ha masete selgere med fersk frukt og «Fanta, Cola, Beer». Og vi vil ha et lite stykke Norge i varmen. Så nå er vi der, midt i målgruppa deres; Charterbrigaden – gjør dere klare! Og finn gjerne en liten, tjukk dame til oss, om enn som en slags kuliss…

Midnattssol hos tante Nancy på Ibestad

Midnattssol hos tante Nancy på Ibestad

Hvor skal vi dra? Har du noen gode tips så tar vi i mot alle tips med stor takk!!!

5 thoughts on “Costa del Sol

  1. Ikke gjør det! Jonas og jeg dro med Star Tour til Kreta i fjor. Adam var fornøyd og plasket rundt hele dagen. Vi voksne var mer fornøyde med å komme oss ut av charterbobla så ofte vi kunne..Dra kun på charter hvis dere liker elendig karaoke-medley i bakgrunn hver eneste kveld dere sitter på balkongen og skal ha litt voksentid. Eller dere synes det er helt grei at poden spiser pommes frites og pølser til hvert eneste måltid fordi det er det de serverer i barnehøyde på bufféten. Og liker veldig godt overentusiastiske barneklubbfolk eller treningsinstruktører.

    I år planlegger vi å leie et feriehus med venner fra Bergen som har unger i samme alder som Adam. Så kan vi henge med trivelige folk, Adam kan få lekt med andre barn, kanskje komme oss ut en kveld bare oss to ved å være barnevakt for reisefølge kvelden etter. Jeg forestiller meg et ferieøyeblikk som tatt ut av en film; Utenfor et vakkert feriehus i Italia henger jeg opp hvite lakener mens jeg ser en kjekk italiener i horisonten. Og barna løper lekende rundt, Jonas og jeg trenger ikke bytte på å ha «bassengvakt» når den andre har blitt kald nok. Så blir det Danmark i sommer, ikke en italiensk film til ferie(minnet er lånt fra en kollega.) sånn går det når en er litt seint ute og mange har lagt ferieplaner.

  2. Hei Janne,

    Det er mange som deg, og det derfor vi er her for dere. For å finne noen fine ferieløsninger hvor dere kan få alt litt mer tilrettelagt. Man behøver ikke gå glipp av alt det autentiske ved å besøke nye destinasjoner selvom man reiser med charter. Det er en gammel myte, som man kan legge død med engang. Det er opp til en selv hvilket hotell man velger, om man velger å leie bil for å komme seg litt rundt, eller om velger å kun bli på hotellet og slappe av. Ungene er som regel glad for det siste alternativet, da de aller helst vil spise is, og bade i basseng og leke på stranden. Hver dag. Og da kan jo mor, og far slappe av på omgang på solsengen. Er ikke noe feil i det;). Det er litt som man gjør det til selv om. Jeg vet ikke når dere ønsker å reise, tror ikke du nevnte det, men om dere kan reise utenom skoleferien, er det billigere, og mindre folksomt naturlig nok.

    Har funnet frem noen alternativer til deg.
    Om du ønsker det ultimate bamsehotell på en vakker destinasjon ville jeg valgt
    http://www.ving.no/hellas/kallithea/sunwing-kallithea-beach
    http://www.ving.no/kypros/ayia-napa/sunwing-sandy-bay-beach

    Disse to er veldig populære, og vi får veldig mange gode tilbakemeldinger på de. Her er alt tilrettelagt for barnefamilier.

    Våre Family Garden hotel er hotel som ikke drives av oss, men som har veldig gode kvaliteter og tilrettelagt for familier.
    F.eks dette på chaniakysten er flott http://www.ving.no/hellas/kolimbari/avra-imperial-beach-resort-spa
    eller det i Alcudia, som har veldig fine langgrunne strender. Supert for små badeengler
    http://www.ving.no/spania/alcudia/viva-bahia?TravelFinderQuery=0%3ad201403270%3ad201404190%3a0%3a8%3af0%3a0%3a1_c2_42%3a42%3af0%3a0%3a
    eller dette som ligger rett ved Cala Mesquida. Flott strand, litt mindre by på Mallorca
    http://www.ving.no/spania/cala-mesquida/viva-cala-mesquida-resort

    Vi har mange Sunwing
    http://www.ving.no/sunwing
    og Family Garden hotell
    http://www.ving.no/familygarden
    å velge mellom om ingen av disse faller i smak. Bare å ta kontakt om du har flere spørsmål. Lykke til:)

  3. Dere klarer dere fint uten å havne i charterbobla. Du opplever gjerne at mange av de du finner på disse hotellene er på ferie for å ha fri fra sine egne barn, med noe som best kan beskrives som barnlig anarki som resultat. Som nevnt over; junkfood er poppis, ro er noe du kun finner på eget rom hvis du er heldig og det oppleves som om nesten alt rundt deg er fake og laget av plastikk. Den lille tjukke kona har kanskje ikke pinneis, men det har butikken tvers over gata. Hun har ikke barnebasseng heller, men hun bor ikke mange steinkast fra stranda. Hun har heller ikke Lollo og Bernies bamseklubb, men hun kan likevel fascinere en liten tass på 18 mnd, og han kommer til å elske henne! Etter tre ferier til varme strøk med vår lille sjarmør kan jeg love at den ferien jeg ikke vil ha igjen, er den ferien med unger høye på sukker fra all inclusive isbar mens foreldrene lar sine små håpefulle terrorisere resten av gjestene. Uansett håper jeg for alt i verden dere ikke opplever det samme som oss eller forholder dere til det på en annen måte, men jeg hadde nok et litt forvrengt bilde av hva «barnevennlig» egentlig er før jeg havnet på Mallorcas østkyst på en herlig Sunwing resort…

    • Jeg tror vi har funnet et fint kompromiss; stort hotell, delvis all inclusive (10/14-dager med måltider på hotellet), rom med eget basseng, store barnebassenger og lekerom/lekeplass, strand rett ved…
      Og så håper jeg at det går an å finne noen fine steder rundt hvor vi kan nyte det litt mer autentiske en gang i blant! 🙂

Legg igjen en kommentar

