Er Høie høy?

Jeg har alltid trodd at det norske demokratiet fungerer. At vi er så heldige at vi kanskje har verdens beste politikere. Jeg har lært at min stemme betyr noe og at mitt engasjement er viktig. Nå begynner jeg å bli alvorlig bekymret for at jeg har vokst opp i en fantasiverden og at alt har vært en løgn. Et parti med 5,6% oppslutning sitter plutselig i sjefsstolen og vi andre er degradert til uforstående undersåtter!

Mine foreldre bestemte seg tidlig for at jeg skulle forstå hvorfor og hvorfor ikke jeg fikk lov til ting. At jeg skulle ha et bevisst forhold til hvorfor jeg ønsket meg et klesplagg, hvorfor jeg fortjente det eller hvorfor jeg skulle slippe å utføre en oppgave de ba meg om. Jeg måtte derfor legge frem mine argumenter og være klar for en diskusjon. Det kan tenkes de angret noe på dette når selv søvn ble behovsprøvd, men i ettertid er jeg utrolig takknemlig for at de lærte meg å se min rett til å bli hørt, men også å se når denne retten blir tatt bort. Og det føler jeg den blir nå.

Bent Høie står på sitt og sier med relativt stor selvsikkerhet at Reservasjonsretten (eller muligheten som han har valgt å «moderere» den til) vil bli innført. Den er lagt ut på høring, men han har åpenbart ikke til hensikt å la eventuelle høringssvar stå i veien for hans lille korstog mot uønsket gravide kvinner. Og om vi trodde det ikke kunne bli verre, så må vi tenke oss om på nytt. For nå kommer mer og mer av sannheten om dette vanvittige tilbakesteget i norske kvinners helsevern frem. Ikke bare skal leger kunne reservere seg mot å henvise til et lovlig, frivillig inngrep, de skal nå også få reservere seg mot å:

  • Gi kvinnen informasjon om hva samfunnet kan tilby henne av bistand
  • Gi informasjon om inngrepets art og medisinske virkninger
  • Fastsette svangerskapets varighet

Og da syns jeg brått dette ble ti reiser verre. Er det virkelig sånn at denne kvinnestyrte regjerngen kun er opptatt av familienes frihet til å velge, og ikke kvinnenes?

Jeg er ikke for abort som prevensjon. Jeg tror heller ikke det er noen enkel utvei for noen. Det er heller ikke spesielt behagelig for verken kropp eller sjel. Jeg tror ikke det finnes noen som trenger å bli lagt mer bør til byrden av en utenforstående person, eller nærmere sagt – det mennesket i helsevesenet som de kanskje stoler aller mest på, enn et som vurderer å gjennomføre en abort. Det funker ikke at man sier at man ikke til fastlegen eller at man bare kan dra til en annen lege; nå har dette nemlig blitt en prinsippsak! Og den som for alvor gjorde den til det, var sjefen sjøl; fru Erna Solberg. Når hun går ut og sier at engasjementet 8. mars, der Reservasjonsretten for alvor ble løftet opp som en kvinnesak, er spesielt, så taper vårt lands kanskje mektigste kvinne så mye ansikt at hun snart bare er en skygge av den kjempende kvinnen vi så i valgkampen. Og om ikke jeg tar helt feil, så tar det vel ikke lang tid før herr Høie melder på at han begynner å bli lei av å få høringssvar fra privatpersoner også. Men før det håper jeg du gjør som meg og følger Susanne Kaluzas oppfordring om å svare Høie på dette vanvittige forslaget. Fortell han, og resten av regjeringen, at makta deres er dyrekjøpt og at man ikke kan vinne ved å selge sine venner.

For det er sånn jeg føler det. Jeg føler at jeg, mine nieser, mine søstre og mine barnebarns rettigheter er brukt som en handelsvare og et byttemiddel under regjeringssonderingene. Jeg sitter med en snikende følelse av at Erna og Siv på ingen måte har sett ringvirkningene avgjørelsen deres ville få, men nå begynner vannet å stige og tiden å renne ut. Kanskje vil det være en god ide å vurdere en hederlig retrett. Kanskje kan de redde de siste restene og ha en sjangs til å beholde et snev av ære om de inrømmer at de undervurderte signaleffekten saken gir og forstanden til norske kvinner. Kanskje er det greit å snart gi opp dette de ikke en gang tror på selv og se at kampånden til norske kvinner faktisk fortsatt er der og kommer tydelig frem når de blir truet av sine egne. Erna – skal du komme ut av dette med et snev av goodwill igjen anbefaler jeg å legge ned partipisken og ta på deg gummihanskene, for nå må du sette alle kluter til skal du klare å redde stumpene!

Bent Høie - bildet er lånt av Dagbladet/Torbjørn Berg

Bent Høie – bildet er lånt av Dagbladet/Torbjørn Berg

Legg igjen en kommentar

