Se, han snakker!

Lillemann er på vei til å bli et helt lite menneske – og jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte… Den lille babyen min er alt annet enn en liten baby og utviklingen går i en rasende fart; mens jeg er på jobb. Kan jeg trykke på stoppknappen nå?

Livet mangler en nødbrems. En brems jeg kan trykke inn for å bevare minnene, tankene og stundene. En rullestolknapp som får alt til å gå litt saktere. En tilbakespolemulighet som gjorde at jeg kunne se fortiden en gang til. For selv om jeg gleder meg til hva fremtiden vil bringe, så savner jeg allerede litt av fortiden. Vertfall de fine tingene!

Jeg blir så varm i hjertet når jeg ser Lillemann fungere, sånn helt av seg selv! Når han sitter på gulvet og styrer med lekene sine, er rånysgjerrig på hva vi driver med eller bare sitter og ser ut i lufta, dypt inne i sin egen, lille verden. Å se konturene av personligheten, vitebegjæret og lekenheten. Ane viljen, ønskene og talentene – det er magisk. Å se hans store fasinasjon for klokker, og enda mer høre hans første forsøk på å omtale en faktisk ting; gokke! Da blir mamman så solt som hun aldri trodde hun ville bli. Og nå vil jeg både frem og tilbake på samme tid. Jeg klapper og backer for middager med en skje i hver hånd og mesteparten av maten på gulvet. Jeg vrir hjernen for å forstå hva alle lyder betyr og jeg prøver å forklare at det ikke er noe særlig behagelig å sove i stillingen snegle. Jeg vet ikke om vi helt når frem til hverandre, men en ting er klinkende klart; vår stolthet over hver lille bragd og utviklingssteg er 100% gjensidig.

Så med stjerner i øya og store smil sitter vi der, Lillemann og Mamma. Usikre på hva neste steget er, men helt sikre på at vi skal gå det sammen – selv om mamma er på jobb. For hvert minutt og hvert forsøk teller, uansett hvor korte og få de er.

Mamma har fått ny "Gokke" av Pappa og både Lillemann og Mamma er henrykte!

Mamma har fått ny «Gokke» av Pappa og både Lillemann og Mamma er henrykte!

One thought on “Se, han snakker!

  1. Vi er i den fasen der vi også, og det er jo helt fantastisk! SÅ mye mer fornøyd lillemann er når mamma faktisk forstår hva han vil fram til 🙂

Legg igjen en kommentar

