Har du sett…

Til min mors store overraskelse har jeg et relativt ryddig hjem. Dette i overdøvende motsetning til pikerommet for noen bittesmå, få år siden. Men min ryddighet skaper visse problemer i hverdagen, i all hovedsak for Ingeniøren. Jeg har faktisk ikke turt å telle hvor ofte jeg hører setninger som begynner med; Janne, vet du hvor…

Og det vet jeg altså ikke alltid… Jeg rydder så godt at det blir helt på grensa til gjemming. Og ikke bare overfor eieren av den aktuelle gjenstanden, men for meg selv også. Dette skaper tidvis noe frustrasjon hos min bedre halvdel. Nå kan man jo selvsagt argumentere for at han ville hatt betydelig bedre oversikt om han bare hadde lagt tingene sine tilbake på plassen sin selv, med en gang, men det der føler jeg er som å begi seg inn på en blindvei og satse på at det fører frem til målet. Så da driver vi med en slags hodeløs leting et par ganger i uka, etter ting som ligger på plassen sin, vi bare vet ikke helt hvor den plassen er.

Men av og til slår Ingeniøren til og rydder. Eller vi rydder og omorganiserer sammen. Da skulle man jo tro at samlivet umiddelbart ville bli vesentlig enklere, men det blir det jo ikke. For da dukker det opp et nytt fenomen; gutteleting. Jeg slutter aldri å bli imponert over hvordan man kan gå gjennom 13 skap, og egentlig ikke ha sett noe som helst i de! For dette er sånn jeg ser for meg Ingeniørens (og andre likesinnedes) leteteknikk:

  1. Skapdør/skuff åpnes
  2. Man kikker inn/ned i skap/skuff
  3. Man lukker skap/skuff
  4. Roper på kona

Så skjer følgende:

  1. Kone ankommer
  2. Kone åpner skap/skuff
  3. Kone flytter på innhold (nøkkelordet befinner seg i dette punktet)
  4. Kone finner tapt gjenstand

Noen som kjenner seg igjen? Jeg tror dette skjer i 9/10 desperate letetilfeller i vårt hjem. Alikevel opplever jeg at uttrykket «rydda bort» blir brukt vesentlig oftere enn «rota bort» hos oss. Det kaller jeg urettferdig…

Så med mannen på jobbtur i Alpene nyter jeg noen dager med vesentlig mindre rydding, og desto mindre leting. Tipper det vil føles som om døgnet har fått flere timer!

Ha en aldeles strålende helg!

Forkle

One thought on “Har du sett…

  1. Thanks for your personal marvelous posting! I definitely enjoyed reading it, you might be a great author.
    I will make sure to bookmark your blog and definitely will come back from now on.
    I want to encourage that you continue your great work, have a nice
    weekend!

Legg igjen en kommentar

