Drømmejobb eller drømmemamma?

Når man står i startgropa til sitt eget liv er det lett å tenke at man kan velge å bli hva som helst – og at man selvsagt er god nok til å få den jobben man vil ha. Det man kanskje glemmer å tenke på er at livet plutselig inneholder mer enn seg selv. Og da kommer valget opp; pest eller kolera?

Jeg syns ikke det er et enkelt eller klart svar på hva jeg tenker om min egen karriere i dag. Jeg har nemlig to av verdens fineste jobber! Mamma til Lillemann og Marketing Manager i Nydalen. Men hvor lett er det å kombinere de to? Og hvorfor sitter jeg og tenker at jeg kanskje må gi opp noe, når vi strengt tatt er to i toppledelsen i familiebedriften?

Man skal ikke velge å jobbe redusert, det sier alle. Kvinner i Norge jobber alt for lite allerede, og i samme slengen som du signerer på å hente barna litt tidligere hver dag, så signerer du også på lavere pensjon og dårligere kår for deg selv når du blir gammel. Og kan egentlig den kule jobben som jeg er så glad i utføres på kortere tid enn jeg bruker på den i dag? Orker jeg å sitte og jobbe to timer hver eneste kveld for å kunne beholde de spennende utfordringene og de fine kollegene? Og hva gjør det med kjærstetiden som allerede ligger på et knepent minimumsnivå? Jeg hadde aldri trodd jeg skulle sitte her og føle meg så usikker. For det er som alle sier; man får et helt annet syn på hva som er viktig for en når man får barn. Men etter snart to måneder tilbake i jobb så er jeg krystallklar på en ting; jeg er mer enn Lillemanns mamma. Jeg må ut og opp i trærne. Jeg må ha faglige diskusjoner og gjøre en forskjell for selskapet jeg jobber i. Jeg trenger rett og slett å prestere på jobb for å klare å prestere bra som mamma!

Men ett nytt kapittel i Lillemanns liv gjøres klart til å bli skrevet. Vi har fått barnehageplass og er sikret det vi tror blir den fineste hverdagen vårt lille menneske kan få. En liten barnehage med gode verdier, masse sang og musikk og stort, fint uteareal – og gode, trygge voksne. Og frem til det skal jeg få litt bonustid med prinsen min! Det blir 50/50 Mamma/Markedssjef i noen uker og jeg kjenner at det føles veldig fint… Og så håper jeg den virkelige hverdagen ikke blir alt for tung når den kommer i august!

Barnehage

Legg igjen en kommentar

