Den blåblå barnehagebløffen

I går fikk vi barnehageplass til Lillemann, fra august av. I dag leser jeg Arild Grandes (AP) innlegg i Dagbladet om hans forslag til Frihetsreform for familien, og det er først når jeg kommer helt til innleggets slutt at jeg virkelig blir dratt ut av feberfantasien min om en styrket, norsk familiepolitikk under blåblått styre; i dag stemmer nemlig høyresida ned et forslag i Stortinget om å starte en opptrapping mot to årlige barnehageopptak! Er ikke det nok et solid løftebrudd? Og hvor ligger utvidet frihet til familiene i den handlingen?

Jeg er på ingen måte overrasket, men det er overraskende stille fra alle de som stemte frem denne surregjengen i god tro på lettere tilgjengelighet til barnehageplass i september i fjor!

Det er, etter mitt syn, hovedsakelig to ting som kan gjøre det enklere for meg som kvinne å lykkes med å både ha en kul karriere og være en god mor. Det ene er selvsagt barnehageplass når familien trenger det, og det andre er lang nok pappaperm til at arbeidsgiver ikke ser på unge kvinner i fødealder som en hemsko alene, men at også menn i samme kategori er forventet å være borte fra jobb, i en ikke ubetydelig periode. Så langt tar denne regjeringen fra meg begge disse forutsetningene med et elegant pennestrøk, og fremtidsutsiktene for barnehagesøkerne ble altså ikke noe lysere i dag.

I de aller fleste diskusjoner om barnehageplasser trekkes de stakkarne som føder etter 1. september frem i lyset, og det er ingen tvil om at disse møter en stor utfordring, og da særlig der det ikke er mulig å søke om plasser fra januar. De som derimot ofte glemmes i dette bildet, er oss som får barn i januar, eller enda verre, februar. Da er ikke barnet ett år ved andre opptak, og man stiller absolutt helt bakerst i søkerkøen. Og hvis man trenger å få det inn med teskje; det er ikke mye frihet i at en må være hjemme fra januar til august! For ingen hos oss ønsker å tape lønn, pensjonspoeng og terreng i arbeidslivet! Og Erna og Siv – 6000,- i kontantstøtte er en fuckings hån mot dagens kvinner (ja, det er som regel vi som er hjemme) og det lønnsnivået vi faktisk har kommet oss opp på. Det er ikke mulig for en familie i tettbebygd strøk å kutte så til de grader ned på faste kostnader i nesten åtte måneder uten at man må bli med på neste sesong av Luksusfellen! Og for å si det sånn, den friheten dere snakker om, den blir vertfall borte, sammen med fersk frukt, sunt kosthold, ferier og pleie av samlivet.

Våre barns besteforeldre er fortsatt i full jobb, noe Erna og Siv bør være veldig takknemlige over. Dette betyr selvsagt at de mulighetene man hadde før med at den eldre generasjonen passet den yngste, også i stor grad faller bort som ett sikkerhetsnett for de såkalt frie familiene. Jeg er evig takknemlig for alle løsingene som finnes i Norge i dag, og som har gitt meg (i samarbeid med en fleksibel arbeidsplass og en god del oppspart ferie) muligheten til å være sammen med mitt barn i ett helt år før jeg satt ved pulten min igjen. Og jeg er også heldig som kan (takket være forståelsesfull arbeidsplass og ivrig mormor) være hjemme 50% fra pappapermen er over og barnehagelivet starter. Men dette kan verken nåværende eller tidligere regjeringer ta noe kred for. Det er veldig lett å rope opp om hvor mange goder vi har i Norge og hvor mye bedre vi har det her enn i alle andre land, men er det nødvendigvis et riktig parameter å måle seg etter? At alle andre er så mye verre enn oss?

Det sies at «It takes a village to raise a child», og all den tid vi fortsatt ønsker at det skal fødes barn, så må det legges til rette for at den økende graden av kvinner med høyere utdannelse også får lov til å klatre i karrierestigen; til tross for at de får barn. Og da er det ikke bare landsbyboerne, men også Høvdingen og hennes nestkommanderede som må ta sin del av ansvaret. Det hjelper ikke meg mye at jeg kan kjøre Segway til jobb, om jobben min ikke vil ha meg mer fordi jeg er kvinne i fruktbar alder!

Blåblå Bløffmakere!

Blåblå Bløffmakere!

3 thoughts on “Den blåblå barnehagebløffen

  1. Hei Janne! Må si du skriver fantastisk engasjerende og til tider også veldig morsomt.

    Pr. dags dato skjønner jeg allikevel ikke helt hvordan det skal hjelpe med 2 barnehageopptak pr år til fordel for dagens løsning. Det er jo ikke sånn at barnehagene holde av plasser eller har ledig kapasitet for at det skal bli mulig å få plass når man selv ønsker…. Kostnadene ved dette er jo helt urimelig å legge på barnehagene!
    Det er naturlig med ett barnehageopptak så lenge det er et skoleopptak. Etter myttår er det normalt et mindre opptak i alle barnehager, da alle som fyller 3 det året regnes som store fra nyttår. Da har de fleste barnehager noen få ledige plasser… Dette fungerer jo greit pr. i dag, og jeg skjønner ikke hvordan 2 hovedopptak kan gjøre noen særlig forskjell så lenge det ikke er overkapasitet i barnehagene, noe som er urimelig å vente med dagens ordning. Nå har jeg ikke fulgt nøye med i debatten rundt dette, men hvordan kan to opptak løses?

    Hilsen en som fremdeles stemmer blått, trass noen skjær i sjøen…. 😉

    Linda

    • Hei Linda

      Tanken bak to opptak er jo å sikre at også de som er født etter 1. september skal kunne ha krav på plass i barnehage før de er nesten to år. Dette må løses med flere barnehagplasser helt enkelt (og ja – dyrt). Det er kommunen som er ansvarlig for å sørge for at alle barn i deres region får et tilbud, men hvordan dette løses praktisk tror jeg ikke man har kommet helt i mål på enda. Mest sannsynlig vil jo dette bety at kommunen må finansiere tilgjengelige, men ikke brukte plasser. Her foreligger det jo selvsagt en merkostnad på en allerede presset kommuneøkonomi, men kostnaden ved at en i ett par må gå hjemme, ulønnet, i opptil ett ekstra år, er heller ikke ubetydelig. Forslaget som ble stemt ned i går gikk på etablering av 7000 nye barnehageplasser og en opptrapping mot to opptak i året.
      Det aller beste hadde jo selvsagt vært løpende opptak, og i teorien har vi jo det, men i praksis føler jeg ikke dette helt fungerer. Det er fortsatt sånn at det er for mange barn i forhold til antall barnehageplasser i de fleste kommuner, og med kun ett lovbestemt opptak i året, så vil ikke dette endres på lang tid. Vi har altså ikke full barnehagedekning, men vi later som. Jeg mener det ikke er greit!

      Og du – tusen takk for hyggelig tilbakemelding! Håper du fortsetter å lese selv om vi har litt forskjellig fargesyn! 🙂

      Janne

  2. Fortsetter absolutt å lese, vi har veldig mange like syn og spesielt rundt kvinner!! Jeg er vel litt lilla i valget mitt, og skulle ønske det fantes en mellomting!! 🙂 Vipper mellom rødt og blått hver år, men føler noe må gjøres i og med at Norge har bortimot verdensrekord i uføretrygdede eller folk på forskjellige tiltak! Det er her jeg blir veldig blå!! Arbeidsgivere stiller alt for svakt pr. dags dato! Det er ikke lett å drive en liten eller mellomstor bedrift her i landet og det burde være mye lettere hvis Norge skal utvikle seg også etter at oljen tar slutt og glansdagene er over… I og med at jeg både er giver og taker har jeg her veldig sterke meninger.. Men nok om det…

    Jeg er helt enig i at dagens ordning med barnehageplasser ikke fungerer, men det er ingen enkel løsning rundt dette. En barnehageplass koster staten ca 100-150.000 pr. år. Hvis de skal bygge 7000 nye barnehageplasser blir regnestykket enkelt, er det verdt det?? Hvis alle kommuner i hele landet skal ha ledig kapasitet i alle områder så alle kan få plass når de måtte ønske i en barnehage innenfor en radius på la oss si 2-4 km som akseptabelt?

    Jeg ble kjent med et par fra Sveits, der koster barnehageplasser over 12.000 pr. mnd.

    Kontantstøtten synes jeg er mer enn høy nok, hvis ikke ville vi ikke fått mødre ut i arbeid igjen, men kanskje den kunne vært gradert? Har du barn som er født etter 1. september og før mai så kunne kontantstøtten vært doblet den tiden man ikke får barnehageplass, men så fort barnet er over ett år ved utgangen av juli så går den ned på dagens nivå? Det skal jo lønne seg å være i arbeid!

    Men, jeg er absolutt ikke uenig i at det bør være mulig å få plass til barn hele året! Og dagens løsning er ikke optimal!

    Linda

Legg igjen en kommentar

