For størst av alt er kjærligheten – om den er lik min!

Å gifte seg er kanskje den største og vakreste opplevelsen mange har i løpet av hele sitt liv. Det er en symbolsk handling på at man hører sammen, en lovnad overfor samfunnet at man skal holde ut – og for mange; et løfte til Gud om å elske og ære hverandre. Men hvorfor er det bare noen av oss som får lov til å proklamere vår kjærlighet høyt og tydelig overfor Vår Herre og hele menigheta? Er ikke Gud rausere enn det?

Jeg har ei strålende venninne som endelig har funnet sin store kjærlighet. I sommer skal bryllupet stå og alle vi som kjenner henne vet at veien hit har vært både svingete og litt vinglete. Men nå skal drømmen om å få stå hvit brud endelig bli virkelighet, og jeg tør ikke tenke på hvor vakker hun kommer til å være der hun står sammen med sin utkårede. Det er bare en ting; begge brudene er fra Sørlandet. Og ingen av dem er velkomne til å love sitt troskap overfor hverandre i Guds hus. Og ikke bare har de fått et nei, de har blitt ydmyket av en prest på sin høye hest, og på en måte som ville knekt de fleste av oss, i to.

I dagens Norge har alle rett til velsignelse av sin kjærlighet i kirkerommet, og i mine øyne vitner det om et inkluderende og samvittighetsfullt samfunn. Et samfunn der vi er fargeblinde og mer fordomsfrie enn mange andre land. Senest forrige helg fikk lesbiske og homofile rett til å vies i England og forhåpentligvis vil dette sette en presedens for flere land, vertfall i det vi kaller den vestlige verden. Men i likhet med kvinner som ønsker abort, så møter mange par en representant for Moralens Voktere i det de står på randen av å ta en av sine livs største avgjørelser. For en kristen homofil må den fornektelsen,og den avvisningen,føles som det største svik man kan oppleve. For hvordan kan Den Norske Kirke ta i mot deg som et menighetsbarn,og det økonomiske bidraget ditt som den største selvfølgelighet, for så å stenge døra for deg det øyeblikket du banker på for å feire det største i livet; nemlig kjærligheten?

Min venninne og hennes kjære fikk først et ja fra kirken, med den lille tornen i øyet at de måtte finne en annen prest. Til tross for at dette føltes veldig feil, så fant man en erstatter og sendte glade og fornøyde denne beskjeden til menighetskontoret. Men da hadde pipen fått en annen lyd og velsignelsen måtte skje i Sjelesørgerommet, uten vitner, og det ble ikke åpnet for noen som helst feiring eller markering på kirketrappen etterpå.  De forelskede var knust – og så til de grader ydmyket, og deres følelser og liv tråkka på av en som før stod dem nær. Dette er en reservasjonsrett i praksis, og følelsene til våre medmennesker er offerlammene. Kan vi være bekjent med at mennesker som ikke faller helt innenfor malen behandles sånn i dagens Norge? Og av de som i stor grad bør stå først i køen og strekke seg etter de medmenneskepoengene de kan få?

Heldigvis har ikke Kirken enerett på godhet og spektakulære omgivelser. De rødmende bruder har blitt møtt av åpne armer og enorm takhøyde på gamle, ærverdige Hotell Ernst i Kristiansand. Så til tross for våre åndelige lederes tapre forsøk på å ødelegge, til tross for den mørke oppførselen fra de som skal representere det beste i oss alle og den største medmenneskelighet i samfunnet vårt, så blir det en feiring og en fest av det vakreste som fins.

For størst av alt er kjærligheten, og på en god nummer to bør man kanskje finne nestekjærlighet..?

Som kjærligheten er omgivelsene for det store øyeblikket langt fra ordinære!

Som kjærligheten er omgivelsene for det store øyeblikket langt fra ordinære!

Advertisements

4 thoughts on “For størst av alt er kjærligheten – om den er lik min!

  1. Hvis 2 likekjønnede ønsker å gifte seg, hvorfor skal man på død og liv gjøre det i Guds hus? Hvis Guds Ord sier at det at en mann ligger med en mann er en styggedom? Kjøpr en Bibel og les selv, eller lån en på biblioteket om nødvendig. Kan til og med lese den på nettet: http://www.bibel.no, her er direktelinken: http://www.bibel.no/Nettbibelen?submit=Vis&parse=Menn+ligger&type=and&book2=-1&searchtrans=
    Før det står om at de menn som ligger med menn står det hor, så dette er også en synd som hvis man lever i den gjør at man selv stenger seg ute av Guds rike. ‘Men dette var da forferdelig fordømmende da!’ Å? Gud er den minst fordømmende Personen i universet! Det var jo derfor Han sendte Jesus for at Han kunne bære all verdens synd på seg så vi kunne bli tilgitt og gå fri! Men da må man først erkjenne at man trenger tilgivelse for det Gud sier er galt, hvis ikke så virker jo ikke tilgivelsens kraft. Så at likekjønnede ligger med hverandre sier altså Bibelen helt tindrende klart er mot Guds vilje, altså synd, sammen med en masse andre ting som Bibelen forklarer og konstaterer er mot Guds vilje, som baktalelse, tyveri, løgn, falskhet og hykleri, likegyldighet osv., osv. Hvis da selve Boka som en kristen kirke bør bygge på hvis det skal være en kristen kirke sier at dette er feil, skal da likekjønnede par presse seg inn i denne kirken og kreve å bli viet og velsignet? Er det da bare et menneskes velsignelse, altså en såkalt prest som er for likekjønnede ekteskap, hvis overbevisning går imot den Boka han/hun må praktisere ut i fra hvis man skal være en kristen prest,man søker over det man skal gjøre? For den velsignelsen man søker, hvis det er derfor man vil vies i en kirke da, kan man ikke fåmav Gud som jo allerede har sagt klart og tydelig i fra at Han er imot samliv mellom likekjønnede. Skal man i sin iver over å få respekt over det man selv velger å gjøre kunne tråkke på respekten for Guds Ord og Gud selv, fordi Han har jo sagt klart hva Han mener om saken? Er det å vise kjærlighet til Guds evige Ord og til Gud som er kjærligheten selv? Hvilket menneske som sier det er prest kan snakke om at dette er greit for Gud for Han er jo kjærlighet hvis Gud selv sier: Dette er IKKE greit for Meg? Hvilket menneske har en rett til å tråkke på Guds klare mening i denne saken og samtidig snakke om kjærlighet? Det er i hvert fall ikke en kjærlighet til Gud og Hans Ord! Mange kan si om seg selv at de er kristne prester, men hvis man aktivt torpederer og vanærer Guds Ord i sin såkalte tjeneste er det mye mer realt å ta av seg korset og tittelen kristen prest og heller være skvær og ærlig og si: Jeg står ikke for det Gud sier i Sitt Ord, jeg er ikke enignog derfor legger jeg ned mitt arbeide for det blir falskt og hyklersk for meg framstille meg som en kristen prest og tråkke Guds Ord under fot i mitt arbeide. Så jeg velger eventuelt å heller tjene likekjønnede par på en annen måte i framtiden, jeg er villig til å ta konsekvensen av mitt syn og betale prisen for det. For de andre såkalte prestene som bare fortsetter sin jobb uten å ta hensyn til Bibelen, så seiler de under falskt flagg overfor de menneskene de jobber med akkurat som en kvakksalver åpner opp et kontor og kaller seg allmenlege. De som ser skiltet tror de har med en ekte lege å gjøre, men han eller hun som møter dem er ikke den han/hun utgir seg for å være og da er det eneste rette å ta ned skiltet og bestille et nytt som sier: Alternativ behandling kan fås her. Elsker Gud en person som lever aktivt seksuelt med en likekjønnet? Oh, yes!!! Like høyt som Han elsker Jesus! Elsker Han det den personen praktiserer seksuelt? Nei, og det har Han sagt klart i fra om i både Det Gamle og Det Nye Testamente. Vil Han rense og tilgi de som kommer til Han og ber om det? Hver gang! Så vil vi ha en relasjon med Han så må vi følge det Han sier, i respekt og kjærlighet til Han og Hans Ord, og ønsker vi ikke en relasjon med Han så kan vi jo bare lage våre egne teorier og livsregler og leve som om Han ikke finnes eller har noen mening om noe som helst, men da får vi heller ikke del av Hans ufattelige kjærlighet eller evige liv i himmelen. Alt vi gjør får konsekvenser, både på godt og vondt, så da er det opp til oss hvor mye godt vi vil ha eller vondt vi vil ha ut i fra de valgene vi tar. Min oppfordring er å ydmykt og takknemlig komme innfor Han som har skapt deg og la Han og Hans Ord få lede deg på livets vei! Gud er ekte kjærlighet!

    • Du har levd for lenge i bibelverden. Skjerp deg! Hvem faen er Gud til å bestemme hvem som skal få lov til å elske hverandre eller ikke??! Det bestemmer man selv. Er glad jeg ikke er religiøs når jeg leser sånt tull som folk som deg kommer med. Haha…latterlig.

      • Dessuten, hvis vi først skal bli rent tekniske på ha som faktisk ble skrevet i Bibelen, så omtalte Sodoms synd voldtekt, ikke seksuell omgang mellom to voksne hvor begge ønsket det. 😛 Å studere Bibelen på originalspråket er en øyeåpner for mange kristne. Heldigvis.

  2. Tilbaketråkk: Årets helligste dager, med årets største bismak | JannOrama

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s