Your order is receved

Det kribler i magen og det bobler litt i blodet. Og samtidig er jeg utmattet og stuptrøtt. Jeg har hatt nervøs tarm i hele dag og lurt litt på om jeg må kaste opp. Og jeg har vært sprekkferdig av stolthet og evig takknemlig overfor flinke folk. Vi er tilbake på Kvinner og Barn på Rikshospitalet. Ordren vår er behandlet og vi er i gang igjen; jeg skal atter ringe ukjente folk neste gang jeg får mensen…

Det er fire måneder siden vi sendte henvisning om Søskenforsøk til Reproduksjonsmedisinsk seksjon og endelig er vi inne i systemet igjen. Og det føles HELT sjukt! Her har vi hendene fulle med Bikkja og Lillemann fra før, og så går vi altså hen og bestiller oss en ny! Jeg som har blitt så glad i friheten min ved å ha en «stor» gutt og nyter å gå en sommer i møte uten amming eller morgenkvalme. Er vi riktig heldige så er det jo bare å skyte en lang, hvit pil etter den rosèvinen!

Men det vanskeligste er kanskje at jeg også vet så inderlig godt hvor mange skuffelser vi kan møte på før vi kommer så langt. Alle ørsmå håp som blir slukket nesten før man har rukket å kjenne på at de finnes. Alle forventninger og drømmer, tanker og planer. Jeg gruer meg til at jeg, selv om jeg vet at jeg ikke må gjøre det, på nytt setter resten av livet mitt på pause og venter på at det store skal skje. At jeg skal bli så oppslukt i dette at jeg glemmer å være god mamma for Lillemann – eller at hormonene gjør at jeg ikke strekker til verken her eller der. At jeg blir ei trollkjerring dag ut og dag inn med mørkt sinn og sylskarp tunge. For det er ikke lett å legge fremtiden i andres hender. Det er ikke lett å gå og vente på at kroppen skal respondere som den skal mens du reiser i skytteltrafikk mellom hjem, sykehus, jobb, sykehus, jobb og hjem for å sjekke blodprosenter og livmorvegger. Jeg misliker sterkt lyden av påminnelser om medikamenter som må tas til faste tider eller å bli satt sprøyter på av en litt overivrig huslegeIngeniør.

Samtdig er jeg så takknemlig og heldig! Jeg er frisk,  jeg er fruktbar, jeg får hjelp av et fantastisk helsevesen og ingen stiller ett eneste spørsmål ved om det er verdt det eller om vi fortjener det. Ingen sender en regning i etterkant eller forteller oss hva vi koster samfunnet – de ser bare gleden i å kunne gjøre familien vår litt mer komplett! Jeg kunne ønske enda fler fikk muligheten til å få hjelp. At man fikk flere forsøk og at aldersgrensen ble byttet bort med en variabel fruktbarhetsgrense. Jeg kunne ønske man kunne fryse egg for kvinner med dårlig tid og jeg kunne ønske vi kunne forklare enda mer av den uforklarlige barnløsheten. Jeg kunne ønske jeg kunne si til alle jeg møtte i dag at det kommer til å ordne seg, men det kan jeg ikke. For det vet vi at det ikke gjør.

Og det er ikke sikkert at det ordner seg for oss heller. Lillemann kan forbli enebarn for alltid og vi kan bli en ettbarnsfamilie. Og det er helt greit. Jeg kommer til å bli trist. Og jeg kommer helt sikkert til å syns det er urettferdig. Men det er greit. Jeg har fått ett barn. Jeg har opplevd å bære han og få han til meg. Jeg har opplevd det store og fantastiske, det sårbare og tøffe. Og selv om jeg gjerne vil oppleve det igjen, så er jeg forberedt på at det ikke skjer. For midt oppe i all eufori og håp, så sitter Realisten min ved siden av meg og er direkte og ærlig som vanlig. Heldigvis.

Jeg vil ta dere med på reisen vår. Uansett hvordan den ender, om enn noe parfymert til tider. Jeg vil vise dere Englene og Legene, et helsevesen på sitt aller beste, dessverre med litt lite tid til omtanke, men mye tid til perfeksjonisme. Jeg vil ta dere med på gleder og sorger, håp og skuffelser – for de vil komme. Og på en coctail av vårsol og folat kan jeg strekke armene mot sola og rope ut – BRING IT ON! For jeg er klar!!!

God helg!!!

Kvinner og Barn

8 thoughts on “Your order is receved

  1. Tilbaketråkk: Reprise | JannOrama

  2. Begynt å lese bloggen nå, og er ufrivillig barnløs. Ivf står foran oss, og jeg ønsker å være åpen. For å slippe å bære sorgene alene, og kunne dele gledene. Tusen takk for din deling og åpenheten, den gjør det lettere for andre å «stå fram».
    Takk, og lykke til!

    • Kjære Snart Mor!

      Så hyggelig at jeg kan bidra! Håper du finner det jeg skriver som nyttig også.

      Jeg ønsker deg all mulig lykke til. Jeg tror du vil merke at det er litt godt å komme inn i et team som jobber sammen med dere for å gi dere det dere ønsker dere aller mest, men det er ingen dans på roser av den grunn. Prøv å senke skuldrene, gi litt f… og gjør ting dere syns er gøy og koselig sammen. Plutselig må alt planlegges og alenetid er et fremmedord!

      Lykke, lykke til!!!

      • Jeg opplever det du skriver som nyttig allerede. Misforstå meg rett, men det er godt å se sine egne tanker skrevet ned av andre, da vet man at man ikke er alene i verden.
        Det føles ikke som noen dans på roser, og jeg tror det blir tøffere. Vi jobber mot å skulle takle det, samtidig som vi prøver å legge de vonde vente-tankene bort. Men det er sannelig lettere sagt enn gjort. Vi koser oss, og venter. På å bli en hel familie.

        Følger deg videre, og håper alle vi som sliter av ulike grunner, får det vi vil aller mest.

        Gode hilsener

      • Å, jeg vet så godt hvordan du har det… Jeg syntes alle andre ble gravide og at alle andre hadde det så fint… Veldig tungt. Til slutt møtte jeg ikke andre mennesker enn den nærmeste familie, bare for at jeg ikke taklet å være en venter.

        Denne gangen glemmer jeg litt at jeg holder på med nytt barn, og det tror jeg er veldig bra – både for ekteskapet mitt og meg selv. Men det kommer nok frem når vi begynner på de virkelig sterke sakene!

        Krysser alt jeg har for dere!
        Og gi meg gjerne tilbakemelding om det er noe spesielt du lurer på eller vil vite mer om!

Legg igjen en kommentar

