Påskero

Endelig er påsken her, på ordentlig! Det første påskeegget er innkassert for liten og store hos Morfar og Bestemor, Lillemann er i seng etter intens kusinemorro og i glasset er det rødvin. Påskehandlingen er unnagjort og det meste er pakket og klart for morgendagens første påskeferieetappe; Hytta til mamma ved Tyrifjorden.

Vi starter alltid påska med litt primitivt hytteliv i mitt barndoms paradis. Hytta mine besteforeldre kjøpte for mange herrans år siden og som står som bilde på perfekte sommerdager, solvarm barnehud og barnlig fryd. Uten innlagt vann og med nokså liten plass stuer vi oss sammen med påskegodt og påskespørsmål, påskekrim og påskero. Jeg merker hvor mye viktigere denne hytta og alle minnene mine derfra har blitt nå som Lillemann har kommet. Det er her jeg har barndomsminnene mine og de fine opplevelsene med besteforeldre, foreldre og søsken. Her har jeg hatt bondegårder i skogkanten med kongledyr og truende edderkopper, utekjøkken mellom bjerkene mot naboen og hemmeligheter med jevngammel hyttevenninne i solnedgangen med vann i øret og myggestikk på kneet. Lange dager med frihet og tusen prosjekter, garn som må dras, fisk som må sløyes, lomper som må bakes og stekes, og uendelige svømmetak som bare må bli tatt, selv om leppene er blå og kroppen rister som et Ospeløv. Sånn vil jeg at Lillemann skal huske det også.

Og påsken er intet untak fra tradisjonene og minnene. Jeg husker den som full av små spennende påskepyntskatter, alt for varm hytte og lukten av mormor i sengetøyet. Jakt etter gåsunger, blåveis og påskeegg – det er påske for meg. Og når jeg i tillegg er så heldig at Rekkehusnaboen oversetter bøker, og byr på deilig påskekrim, og sykeblomstene fra Lillemann og Ingeniøren er gule og i full blomst, så finnes det ikke den ting som står i veien for at påskeferien kan erklæres for åpnet og godfølelsen spre seg ut til fingerspissen!

God Palmehelg!

 

20140412-192913.jpg

Lykken er påskepynta kjøkkenbord og gavmild oversetternabo!

Legg igjen en kommentar

