Kom Mai du skjønne milde…

Nest etter juli, og kanskje rett før desember, troner mai som en av årets desidert beste måneder. Første vårmåned, så full av forventninger, fridager, ferske solstråler på vinterblek hud, allergitette neser, vårhese halser – og russ. Horder av rød- og blåkledde overkåte ungdom med litt for mye penger og alt for lite hemninger. Jeg digger det!

Jeg digger det ikke fordi de herjer og fester, bråker og forsøpler. Jeg syns ikke de hører på bra musikk eller viser til eksemplarisk oppførsel, men jeg syns de er en del av Norge, av mai og av skolegangen. Jada, de blir sikker verre fra år til år, men sånn har det altså vært siden tidenes russemorgen. Og hvor dette skal ende er umulig å si, men de aller fleste russegutter og russejenter har gleda seg til dette siden de skjønte hva en russ var! Og hvilket kull skal få den sørgelige beskjeden om at nå er det nok? Og hvem skal ta den avgjørelsen? Og skal vi forberede dem fra de er 6 år sånn at skuffelsen ikke blir så stor?

Da jeg var russ var dagens rebeller to år. Det er ekkelt å tenke på. Jeg tok bane og tog og brukte de 6000,- jeg hadde på Gullboka mi til feiringen. Det syntes mamma var helt greit. Jeg hadde det kjempegøy! Vi sang «Vil ha deg i mørkret i natt» (remix altså!) og jeg pådro meg hverken kongler eller kjønnsykdommer. Nå skal det legges til at jeg lå i den veldig snill, på grensa til nørd enden av kulhetsskalaen, men jeg kosa meg! Og jeg syns alle som har gått 13 år på skole skal få lov til å feire seg selv skikkelig. Akkurat som foreldre, besteforeldre og snart oldeforeldre har gjort – og Kongen. For like sikkert som vårfuglene er russen en vakker påminnelse på at vi går mot lysere tider, så velkommen skal dere være!

Men det er et par ting dere ikke har skjønt, Russ2014; man skal ikke ha på seg hele dressen! Og den skal ikke være stram i rompa! Den skal være digg!!! Og til deg jeg så her om dagen – russelua skal ikke på før 17. mai! Lærer dere ingenting lenger?

Russ

Legg igjen en kommentar

