Mikroaggresjon

Dette har vært en litt absurd mediehelg må jeg si. Ikke bare har innlegget mitt om dagens ungdom ligget ute på VG.no, men artikkelen med intervjuet jeg ga til Vårt Land for en litt lang uke siden har også stått på trykk. Er ikke hver dag man blir bedt om å uttale seg i samme artikkel som Marie Simonsen – og jeg er ikke så rent lite stolt…

Mikroaggresjon er et begrep som omhandler de små hverdagsøyblikkene som markerer et underordningsforhold. I mitt innlegg «Ja vi elsker 8. mars» beskriver jeg noen av disse øyeblikkene, og det er nettopp dette som er den hverdagsdiskrimineringen jeg mener vi må fortsette å kjempe for å bli kvitt. Den uuttalte sannheten om at menn kan mer, vet mer, er sterkere eller står bedre i en lederjobb enn en kvinne. Den som kanskje mest eldre menn utsetter sine kvinnelige kolleger for og som bare fremtiden vil kunne fortelle oss om blir borte med kommende generasjoner.

Jeg mener ikke man er hårsår eller drama queen om man ikke aksepterer å bli utsatt for dette, og velger å si fra. Det må være lov å kreve å bli sett for sine ferdigheter og sine kvalifikasjoner, og ikke fordi man er den eneste med nylonstrømper. Når sosiolog Anne Grethe Solberg hevder at de som klatrer til topps håndterer de små ydmykelsene i hverdagen, så er det en fallitterklæring! Hvem faen syns det er greit å bli ydmyket og tatt for å være sekretæren en gang i blant? Jeg har fortjent å bli tatt for å være det jeg er og det jeg kan, akkurat som alle menn.

For hør her – jeg er ikke hårsår; jeg er stolt!

 

bilde (3)

 

Legg igjen en kommentar

