VralteHøna

På Facebook blir jeg pepret med reklame for slankepiller, slankeopperasjoner, slanketanker, slankebøker og slankekurer. I VG blir jeg møtt av verdens tynneste treningsdame som fødte etter meg og som åpenbart tar mageøvelser og knebøy mens hun spiser de fire salatbladene sine til middag og leser en bok for unga. Selv eser jeg ut over bukselinninga i takt med min økende selvtillit som sprøytesetter. Bikinisesongen nærmer seg, og denne høna møter den med svært delte følelser.

I et tappert forsøk på å være litt mer forberedt for den halvnakne perioden vi går i møte, kjøpte jeg meg en ny bikini på lørdag. Som småbarnsmødre flest hoppet jeg elegant forbi prøverommet og tok med meg en størrelse større enn jeg ville gjort PreBaby. Rumpa har begynt å treffe låra når jeg går og for anledningen kjøpte jeg en modell med mer stoff enn jeg noen gang har gjort før. Og da tenker jeg ikke på det faktum at Kappahls størrelse M nå er en 40/42, men rett og slett ei bikinitruse som skjuler litt mer enn de jeg har for vane å kjøpe. Resultatet; jeg ser ut som jeg har en gedigen bakende som jeg stort sett ikke har flytta på på minst et liv. Note to self; større truser gir ikke mindre ræv!

Jeg lever etter mitt eget ordtak; Solbrunt spekk ser strammere ut enn vinterblekt. Derfor finner du meg stort sett innsmurt i ett eller annet kokosnøttluktende solprodukt, spradende rundt i alt for lite klær fra snøen begynner å trekke seg tilbake og så tett opp mot løvfall som mulig. Jeg er hellig overbevist om at jeg blir lykkeligere av å være brun og fikk min første solseng da jeg var fire. Min familie sitter i sola så ofte og så lenge vi kan, og vi er ikke nådige mot trær som kommer i veien – de blir til ved! Men når må man egentlig gå over til heldekkende badedrakter og supertruser? Finnes det regler for sånt eller er det bare min egen lille stemme som begynner å kremte til meg? Fru Høne har begynt å vralte rundt og om jeg blir gravid kommer sommeren til å passere som en kroppslig parantes, der man lurer på om jeg har begynt å spise smør med skje til frokost eller har snubla i bakerihyllene. Sist ble jeg rekordfort myk i kantene og gikk over til gravidebukser i uke 7. Nå har jeg nesten lyst til å gjøre det samme allerede i disse eggleggedager.

Kropp er topp sier slankeskuffa kvinner etter to barn og lange pupper. Min kropp føles mer som en flopp, men i år blir det en topp flopp i en litt for liten bikini. Sola skal nytes, solsengene benyttes og solkremens faktortall skal synke i takt med antall dager frem til jul. Og om Høna gjør jobben sin så er hormontilskudd snart et glemt kapittel og jeg kan bli kvinne over egen kropp igjen. Kanskje jeg da vil føle at den er litt mer topp…

 

Slanking

 

Legg igjen en kommentar

