Vaksinasjonsfrykt

Jeg har fått en ny frykt. Ikke mot sykdommer, og definitivt ikke mot vaksiner, men mot en folkegruppe jeg ikke visste eksisterte; Vaksinasjonsnekteforeldre! De finnes i alle land, på alle kontinenter og i alle nabolag.  Og ikke minst; i en barnehage eller skole nær deg – og dine barn!

Vi har vaksinert oss siden 1796. Folk har sniffet i seg pulver lagd av mennesker som har dødd av kopper. Man gjør jo ikke sånt for moroskyld! Verdensledere jobber beinhardt for å samle inn penger til vaksinasjonsprogrammer, hele generasjoner av små barn lever opp etter ett lite stikk, og Norges befolkning har kanskje aldri vært friskere. Vi har ikke sett snurten av meslinger på mange år, men nå har man plutselig sett en oppblomstring av denne potensielt livstruende barnesykdommen, spesielt i USA. Det er en grunn for at man har valgt å bruke massevis av penger på et statlig vaksinasjonsprogram for barna våre, så hvorfor er det da noen som nøler?

Jonas Kinge Bergland skrev i lørdagens VG Helg om et vennepar som har valgt å ikke gi barna sine denne potensielt livsreddende forsikringen. Han skiver om en helsesøster som lar mor og far avvente vaksinasjon, uten å opplyse videre om nødvendigheten eller nytten ved dette. Og jeg skal på ingen måte være belærende eller innta en besserwisser-rolle; til det kan jeg alt for lite, men jeg vil påpeke en ting – det gjelder ikke bare dine barn!

Ved å velge å ikke følge helsemyndighetenes råd utsetter du mitt barn for fare. I barnehagen, på helsestasjonen, i sandkassa og i barnebursdager. Du vet ikke hva mitt barn tåler. Du vet ikke om han av dypereliggene helseårsaker ikke har kunnet få sine vaksiner eller om en av de andre rundt barna dine har kreft eller immunforsvarsvikt av en eller annen art. Du vet ikke hva dine holdninger kan gjøre for resten av oss og den generelle helsetilstanden til de rundt deg. Barna dine er uskyldige, men jeg vil vite hvem de er. Jeg vil vite om sønnen min møter en potensiell smittebombe hver eneste dag i barnehagen eller på svømminga når han blir større. For som lege Kristin G-I Mohn skriver i Aftenposten i dag; «Det er mindre risiko for å bli smittet om det er færre smittebærere.»

Jeg skjønner at vi ikke kan tvinge alle til å vaksinere barna sine, men i mangel på bedre virkemidler heller jeg mot å innføre den gode, gamle gapestokken igjen. Jeg vil merke vaksinasjonsnektende foreldre, akkurat som man merker seksualforbrytere i andre land. For i bunn og grunn utsetter de både sine egne og mitt barn for en stor og skummel fare, og som mor vil jeg vite når og hvor farene lurer. Kall meg gjerne paranoid, men jeg føler meg faktisk ferdig med å ha et alvorlig sykt barn jeg!

 

Gapestokk

 

Til info følger Lillemann Helsemyndighetenes vaksinasjonsprogram til punkt og prikke. Har du hatt betenkeligheter ved dette? Jeg vil gjerne høre din side av saken!

6 thoughts on “Vaksinasjonsfrykt

  1. Jeg er kritisk til at vaksine mot rotaviruset blir innført som en del av det obligatoriske vaksinasjonsprogrammet. Jeg synes ikke argumentasjonen for det er god nok. Har skrevet innlegg om det, les hvis du vil vite mer om hvorfor:

    http://lammelaartanker.wordpress.com/2014/02/17/la-ungen-min-spy/

    Jeg er enig i mye av det du skriver, men er ikke enig i at vi skal henge ut foreldre som velger å ikke vaksinere ungene sine. Om man selv har et barn med dårlig immunforsvar eller har andre spesielle grunner til at en slik informasjon har direkte innvirkning på eget barn, så tenker jeg at man kanskje kan informere foreldregruppa om dette. Så må det være opp til de andre foreldrene å evt ta kontakt og informere om sitt valg.

  2. Jeg er så enig, så enig!
    Det gjelder ikke bare det ene barnet som ikke blir vaksinert- men så utrolig mange rundt. I dag ser vi større og større antibiotikresistens, og motstandsdyktige bakterier og virus som ikke lar seg knekke av dagens vaksiner, og som blusser opp igjen i nye former bl.a. fordi vi ikke vaksinerer godt nok.
    Det burde vært lovpålagt med enkelte vaksiner. For fellesskapet sin helse og fremtid sin del- det skal ikke handle om egoet til foreldrene til det stakkars barnet.

  3. Word. Bodde nylig i USA, og på helsestasjonen hvor jeg gikk med sønnen min tok de ikke i mot pasienter (barn) som «frivillig» ikke var vaksinerte (mot de «gamle», virkelig skumle sykdommene, ikke de mindre farlige som influensa og rotavirus). De innebar en for stor smitterisiko for syke barn som ikke kunne ta vaksine, eller de som var for små til å ha rukket å få alle dosene sine. Helt på sin plass med en slik policy syns jeg, det var meslingutbrudd i området, og det var betryggende for meg at de var så strenge.

    • Jeg syns stort sett amerikanere er et skikkelig fjasefolk, men de er vertfall ikke redde for å sette folk i bås!

      Om man velger å stå utenfor samfunnets «regler»-ja, da syns jeg man må tåle at enkelte tilbud forsvinner og at man blir «merka» på et vis!

      • Ja (barna får selvsagt akutt helsehjelp altså, det er jo ikke deres feil). Men amerikanerne er ikke så fjasete som man skal ha det til syns jeg, når man treffer dem in person i alle fall 😉

      • Nei, det er jeg helt enig i!!! Men det er så mange rare systemer og ekstremt fokus på personlig frihet og individets rett som jeg aldr kommer til å skjønne verdien av, men det er en heeeelt annen diskusjon!!!

Legg igjen en kommentar

