Vest til besvær

I dag har de tidligere regjeringspartnerne vært uenige og stukket kjepper i hjulene for hverandre. Og det i en sak hvor jeg oppriktig mener det ene standpunktet kan redde liv, og det andre gir fortsatt fritt spillerom til idioter. Er det virkelig så jævlig farlig å bruke vest når man er ute i båt?

For 7 år siden var jeg i en båtulykke. En midt på treet avlorlig båtulykke. Alle ombord var svært båtvante. Ingen var beruset. Farten var lavere enn mange uerfarne ville valgt. Jeg fikk fysiske skader jeg slet med lenge, men det er takket være at jeg klarte å holde meg innafor rekka på båten, og ikke havna i vannet. Hadde jeg gjort det, hadde du aldri fått lest om den. Da hadde jeg ikke kunnet fortelle.

Jeg klarte å tenke klart av flere årsaker. Jeg har vært mye på sjøen, jeg skjønner hvordan båter kan komme til å oppføre seg, jeg var edru, det var fortsatt lyst. Men helt klart tenkte jeg ikke; jeg tok ikke på meg vest før vi kjørte utover. Vi hadde det med til alle, men jeg lot min ligge. Og jeg hadde ingen mulighet, overhodet, til å ta den på meg da ulykken skjedde. For når uhellet er ute går sekundene fort, og minuttene finnes ikke.

Jeg skiller meg faktisk veldig fra ulykkesstatistikken på sjøen. Kvinne, edru, fullt dagslys. Det er verken jeg eller mitt barn som er i faresonen. Det er middeladrene menn med, sorry at jeg sier det, litt for liten tiss og litt for tykk lommebok. I deres øyne er de udødelige, dritflinke og alene på sjøen. De har Supermann-syn om natta og kan se selv de minste skjær i stummende mørke. De blir som en racerbåtsjåfør når promillen er høy nok og ingenting kan stanse dem; hvorfor skulle det det? De har jo feriert på Jomfruland siden de var små! Denne skjærgården kan de!

Og det tviler jeg ikke på at de kan. Jeg tviler ikke på at de vet hva de gjør, hvor de skal eller hvordan de skal komme seg dit. Men vi vet at noen av dem dør på veien hjem. De drukner. Og det er ikke fordi de ikke kan veien eller ikke kan svømme. Det er fordi de ikke kunne det akkurat da de trengte det mest. Fordi de traff et plexiglass på vei ut i sjøen eller en stein på veien mot havets bunn. Og ingen så det. Ingen trakk dem opp. For de hadde ikke vest på seg. Det er jo ikke påbudt å ha den på, du må bare ha den i båten. Og så var det ikke nok sekunder til å ta den frem fra benken bak bordet. For det tar ikke sekunder, det tar minutter – og de får du ikke.

Så hvorfor vil nå SV at det skal bli påbudt å ha på vest når det er barn ombord, men ikke når det er sent og mørkt? Hvorfor vil de ikke være med på å sette en standard og legge ned et påbud? Er det verre å ha på seg vest enn bilbelte? Eller hjelm på motorsykkel? Javel, så vil en haug med Gretne Gamle Gubber syte og klage, og jeg vil sikkert bli grinete fordi jeg får et teit skille, men det går over! Vi vil venne oss til det også, som alt annet som blir påbudt eller forbudt. Hvorfor skal sjøen på død og liv være vår siste friarena der promillegrensa er litt høyere og kravet til sikkerhet litt lavere?

Vi kan åpenbart ikke lære folk vett og forstand, og båtvett viser seg å være noe av det vanskeligste. Og mens vi venter på en mirakelkur eller en superpille, så må vi ta de forhåndsregler vi kan, og lansere fornuftige lover og regler. Vestpåbud er etter mitt syn ett sjumilssteg i riktig retning, og selv om jeg dessverre tviler på at det redder en småfull racerbåtsjåfør en tidlig søndagsmorgen, så tror jeg det vil skape en selvfølgelighet rundt vest, som ikke finnes i dag. Og så må vi diskutere rammene rundt et påbud slik at unntakene blir et minimum og effekten maksimal. Jeg heier på en varm sommer i Norges skjærgård med sol, båt, sunn fornuft og vest i fart!

 

Skjærgård

Les mer om Sikkerhet til Sjøs her

One thought on “Vest til besvær

  1. Tilbaketråkk: Høstelg i Båtlivets Tegn | JannOrama

Legg igjen en kommentar

