Uten en tråd

Jeg er mot bikiniskiller og for pupper i fri dressur på stranda. Jeg elsker nakenbading og er utrolig dårlig på å dekke meg til hjemme. Jeg har ingen problemer med nakenhet i familien og jeg syns små barn skal få ha rompa bar når temperaturen tilsier det. Jeg er ikke nudist, og sikkert ikke naturist heller, jeg er bare naturlig!

Jeg vokste opp i et hjem der kropp var kropp, og ikke stort mer mystisk enn det. Vi hadde åpenbadedørpolicy og lås på dodøra. Jeg lærte om barbering og tamponger «the hard way» og fikk stille de spørsmålene jeg ville. Hvor gode svar jeg fikk, vet jeg ikke stort om, men jeg har nå et svært lite anstrengt forhold til kroppen min i dag, og det tror jeg skyldes den familiære naturligheten.

Dette har allikvel ikke hindret meg i å utvikle spisevegringer eller å slite med synet på meg selv. Dog tror jeg det skyldes helt andre påvirkninger og kilder, og er en helt annen debatt. For nå debatteres det om bikini eller ikke bikini – på bittesmå barn. Og mens vi voksne krangler om hva som er tryggest, fryder ungene seg over en sesong uten klamme bleier og med sand mellom tærne. Og for å bare slå det fast en gang for alle; jeg er 100% mot små bikinitopper og små badebukser på bittesmå jenter og gutter. La barn være barn og rompa få litt fri!

Jeg er drit lei av solhysteri, pedofiliangst, mørkemennparanoia og seksualisering av småbarn. I en fase av livet der alt burde være trygt, alt burde være lov og livet er så lite komplisert at ditt største problem er at du ikke kommer fort nok bort til jordbærfatet, ja så kan vel vi voksne forsøke å holde det der og ikke heve farenivået mer enn vi må. Jeg er uten tvil livredd for at noe vondt skal skje med sønnen min, være seg på badestranda eller i barnehagen. Jeg skulle ønske jeg kunne sørge for at han aldri led, aldri ble syk, aldri ble erta, aldri ble såra og aldri følte frykt, men sånn er det ikke. Men nå, når han er snart halvannet år, så er det skumleste som kan skje at jeg hindrer han i å leve et bekymringsløst liv eller utvikle seg som det frie, tenkende menneske han er. Det er min oppgave som mor å sørge for at han ikke drukner, men får oppleve gleden av å leke i vannet. Det er jeg som skal ta bort sanda i rompa, men han som skal få sanse en hel dag i verdens største sandkasse. Jeg skal gjøre mitt beste for at han ikke blir solbrent, men han skal få kjenne hvordan solstrålende danser på huden hans og varmer opp sjela etter litt for lang tid i det litt for kalde vannet.

For jeg tror ikke blå lepper, kalde romper eller sol på solkremsmurt hud er farlig. Jeg vil ikke la skremselshistorier om pedofile med telelinser i båt utenfor sandstrender skremme meg fra å la Lillemann få oppleve alt det jeg husker som magisk ved sommeren. Jeg nekter å tro at småpiker vil ha på seg bikinioverdel fordi de vil dekke seg til, de har jo ikke noe å dekke til!!! Om noe ønsker de seg dette fordi de identifiserer voksne kvinner med pupper og de ønsker å være mer «vokslige» som jeg sa da jeg ville begynne med solliv (som mamma kaller det…). Det er ikke et iboende behov for små barn å dekke til kroppsdeler, de vil tydeligvis mye heller ha de frem! Lillemann blir eitranes forbanna når jeg kommer trekkende med klær etter uker i bare bleia eller nettoen. Å løpe rundt i gresset, utforske naturen og seg selv – ja det er en del av det å vokse opp.

Kanskje er det farligere å sole seg eller bade naken nå enn det var da jeg var liten. Konsekvensene hos oss er høyere faktor og oftere smøring. Det blir ikke UV-drakt, UV-hatt, UV-telt eller innesommer på oss. Hva gjelder nakenheten firer jeg ikke en tomme før jeg merker at Lillemann selv vil ha på seg klær, og enn så lenge er jeg mer redd det blir litt for sent enn litt for tidlig. For hos oss skal kropp være kropp så lenge jeg lever, og naken like naturlig som påkledd. Jeg håper det fører til at han tør å dusje etter gymtimene og føle seg trygg i eget skinn – uten en tråd. Og blir han litt flau over mammaen sin på veien, så har han ikke vondt av det heller – hvorfor skal han ha det noe bedre enn oss andre?

 

Lykken er bolle etter bad!

Lykken er bolle etter bad!

14 thoughts on “Uten en tråd

  1. Bra innlegg!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til http://vg.no

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no eller @magneda på Twitter.

  2. Hei!

    Likte innlegget godt- flott tema!! Tenker det samme selv, hvor godt det var/er å hive klærne når temperaturen tillater det!! Jeg trives best i kun bikinitruse om sommeren, i hagen eller på stranden vel og merke, selv om jeg har noen kilo for mye, og nakenhet absolutt ikke var naturlig hjemme hos oss da jeg vokste opp. Men det er kanskje et paradoks at jeg likevel mener ungjentene i dag, med hotpants som bare dekker halve rumpa, er drøyt? Har litt vanskelig å forklare den for meg selv med tanke på at jeg synes nakenhet og kropp er naturlig, men jeg tror det kan handle om at jeg til tross synes «anstendighet» i store forsamlinger der det er vanlig med klær, fortsatt er greit. Og kanskje kan det ha en sammenheng med at de blir bilder på hvor sexualisert alt er blitt, for det handler nok mindre om naturlighet og mest om å være sexy, tynnest, flottest osv.Kan du forstå hvor jeg vil med dette/hva tenker du rundt dette? 🙂

    • Så hyggelig at du liker innlegget mitt, dette er jo ment som en del av debatten rundt bikini/badebukse på små barn, noe jeg mener er helt latterlig, men jeg er absolutt med på tanken din om at det fort kan vekkes en dobbeltmoral hos oss. For jeg er enig i at bikinitruse må kunne holde på voksne damer også, men at dagens shortsmote rett og slett er for kort… Men er tenker jeg at regelen er ganske grei; på stranda er det greit, på Karl Johan er det ikke greit. Så da er det vel situasjonsbestemt rett og slett…

  3. Jeg blir provosert når folk seksualiserer barn. La de løpe «rumpe og puppeløse» så lenge de kan mener nå jeg.

  4. Helt enig. Hvorfor skal vi kle på oss mer enn nødvendig bare for det noen tåpelige moteeksperter eler motebloggere får folk til nesten å være redde for hud..

  5. Takk for et meget klokt, reflektert og befriende innlegg!

    Dessverre har media en del skyld i at vi tar naturlig nakenhet på et alt for for stort alvor. Helt enig at det er på høy tid å kalle en pikk for en pikk og la nakenhet få være en del av vår sommerhverdag.

    http://www.vargas12.com/2013/na-skal-rumpa-endelig-se-slik-ut/

    Vi kommer til verden og forlater den naken og alene, i mellom dette; de dagene vi kaller livet, må vi slutte å ta ting så jævlig alvorlig.

    Kle av deg og sprade naken så snart du har en sjanse du også!

    Takk igjen , Jannorma

    Vargas

  6. Kjempe bra innlegg! Jeg er selv vokst opp med å bade naken på stranden og i balje på plenen utenfor der jeg bor. Jeg spiste til og meg jordbær naken, som min farfar kuttet opp til oss, bilder av det har vi også. Det er noe som var helt naturlig for meg. Jeg har nå to små nieser, en på snart ett år og en på snart tre, og jeg håper de får oppleve de samme somrene som jeg fikk som liten. Å kunne leke på stranden i nettoen og tulle seg inn i ett håndkle etter på.

  7. takk- du set ord på mykje av mitt levde liv! naken = naturleg
    solfaktor og beskyttelse JA
    men ikkje faktor 100 og UVdrakt- og redsel for usynlege pedofile
    kva verden vil me oppdra jentene og gutane våre til!!

  8. Kjempebra, Var på hotell og etter et badet i bassenge kom jeg og barnebarnet mitt inn i dusjen. Vi tok av oss badedraktene og gikk inn for å dusje, der var det 8 damer rundt 30 år og dusjet i bikiniene. Ingen tok av seg og da den en stod å vasket seg med sepe under bikinien måtte jeg flire når hun gikk ut, for da stod skummet ut av bikinien bak. Vær stolt av kroppen din, du har som oftes formet den selv.

Legg igjen en kommentar

