Det er min dag i dag!

Så er den her, endelig. Dagen da man feirer ett år til på kuleramma, dagen da man med god samvittighet kan sette seg ned å ta regnskapet for året som har gått. Dagen da man, forhåpentligvis, kan nyte de bragder og den utvikling man har hatt de siste 12 månedene – og sole seg litt i glansen. Jeg har nå vertfall tenkt å gjøre det!

For det har vært et utrolig komplekst og varierende år! Jeg har gått fra å være hjemmemamma til karrieremamma, fra hemmafru til jobbefru. Jeg har kjempet for meg selv og andre, hevet røsten og stått opp mot urett. Jeg har stilt meg rak i ryggen, og med blikket festet mot målet har jeg møtt de tøffeste utfordringene jeg har opplevd, og jeg har kommet ut av det med æren i behold. Jeg har kastet meg ut i det ukjente og fått en stemme, som attpåtil blir hørt. Jeg har skrevet syv saker VGs nettredaksjon syns var så bra at de valgte å dele de på sin forside. Jeg har blitt intervjuet i Vårt Land om mikroaggresjon og likestilling på arbeidsplassen sammen med Marie Simonsen. Jeg har blitt anbefalt av Kristin Halvorsen på Twitter og jeg har fått vanvittig mye kjeft, men enda mere ros.

Jeg har åpnet meg mer og delt det næreste og vondeste. Jeg har tatt dere med inn i en verden de færreste får besøke, heldigvis. Jeg har fått støtteerklæringer fra nær og fjern, kjente og ukjente. Jeg har opplevd å få en kanal for frustrasjon, sinne, glede, sorg og selvironi. Og i dag skal jeg ikke bare feire at jeg er ett år eldre. Jeg skal feire alt jeg har gjort, klart, turt og tatt tak i. Jeg skal feire at jeg faktisk utgjør en forskjell i noen menneskers liv. At jeg har en mann og en sønn som setter meg høyest av alt. At jeg har kjempet og vunnet. Og tapt. At jeg ikke lar meg knekke, men går på med krummet nakke igjen og igjen. At jeg tør å være meg, selv om kanskje ikke alle syns at mitt meg er noe særlig. Jeg skal feire kjærligheten, ærligheten og den litt irriterende stemmen.

Og så skal jeg nyte å være 35. For selv om rumpa og puppene stadig nærmer seg gulvet og den feite dagkremen er et uunnværlig must, fruktbarheten synker i takt med antallet grå hår og jeg er halvveis til 70, er jeg tryggere, sterkere og stoltere. Jeg vet hvem jeg er, hva jeg har og hva som betyr noe for meg. Og jeg har ikke tenkt å gi meg for harde møkka enda, så stemmen vil være høy, ryggen fortsatt rak og blikket rettet mot målet; hva enn det er og vil være i løpet av livet.

Så hurra for meg og alle andre sterke, flotte damer og menn som har bursdag i dag eller når dere har det! Det er lov å feire seg selv!!!

 

BursdagsMorgenSelfie

BursdagsMorgenSelfie

 

3 thoughts on “Det er min dag i dag!

  1. Tilbaketråkk: Halvtårsdag! | JannOrama

Legg igjen en kommentar

