Fase 2

I dag går vi over i ny fase. Overgangsalderen erstattes av en intensiv pubertet og massiv modning av egg. Sprøyter skal settes og magen skal vokse, uten at det er noe annet der inne enn muligheter. I går bare sov jeg. Med hodepine og tunge øyelokk var Supermammaen totalt fraværende og den dårlige samvittigheten snikende.

Etter sykehustimen i går ble jeg helt slått i bakken av realitetene i livet. Den snikende angsten for nok et smertefullt egguttak og redselen for enda et skuffende nederlag, kom kasta på meg da jeg var på det som føltes som en endeløs jakt etter riktig mengde hormoner til sprøyta. Jeg dro fra apotek til apotek og endte opp med to besøk på sykehuset. På spørsmålet om jeg tar Folat begynte nesten tårene å trille, for selvsagt gjør jeg det! Jeg er vel en av de mange som med håp i hjertet tar dette stoffet man ikke visste var viktig i månedsvis – bare for sikkerhets skyld. Jeg tar så mye Folat at jeg nesten tror det begynner å føre til et innbilt svangerskap!

Og i natt drømte jeg til og med at jeg var gravid. At jeg gikk rundt med struttemage og hadde det som plommen i egget. I realiteten har jeg bare masse egg klare for modning og en lang vei å gå før vi vet hvordan det går denne gangen.

Og jeg kan tåle at jeg ikke blir gravid på første innsetting. Jeg kan tåle at det ikke går på første forsøk, men jeg vet ikke om jeg takler det om vi bare sitter med ett embryo denne gangen også. Jeg vet ikke om den skuffelsen, etter så mye jobb, blir mulig å takle en gang til. Jeg vet at det er utrolig mye som skal klaffe, alt skal være optimalt og perfekt, men å måtte begynne helt på nytt igjen en gang til… Da må jeg nok gå noen runder med meg selv først!

Jeg håper de holder det de lover og gjør alt som står i sin makt for at jeg ikke skal ha det så vondt når de ørsmå eggene skal hentes ut. Jeg håper jeg slipper å høre at de avslutter uthentingen fordi jeg gråter. Jeg håper de klarer å gjøre den dagen til en litt bedre dag enn den har vært tidligere. Jeg vet at jeg er en av 1 000, eller kanskje enda fler, som får så vondt, og at det derfor hører til sjeldenhetene, men det er ikke en mindre virkelighet for meg. Så får jeg heller tåle at jeg går til en behandling der legen sier «Da kan du bare kle av deg, så skal vi se hvordan du ser ut», bare jeg kan slippe å ha så vondt – for ingenting.

Jeg skal prøve å ta dagene som de kommer. Ta det med ro når jeg kan og gjøre ting som fyller meg med energi og mot. Jeg vet hva jeg går til, men ikke hva jeg får ut av det. Jeg vet at du er der ute, nå håper jeg du finner veien hjem. For jeg vet hva jeg kan få hvis jeg trosser smertene og ubehaget, biter tenna sammen og stålsetter meg. Og når vi kommer i mål er alt det vonde glemt og utfordringen verdt det.

Jeg håper vi vinner denne gangen!

 

gullegg

Legg igjen en kommentar

