Ett dusin egg sa du?

Så har det blitt kikka og målt, telt og vurdert. Dommen har falt og dagen for egguttak er bestemt. Nå er det på tide å nyte en helg med vesentlig mindre snørr og feber enn forrige ukes helgeliv, og mye mere kvalitetstid med mann og barn. Skal bare ha en rolig dag helt for meg selv og bronkitten på sofaen først!

Jeg startet denne dagen med å stå stuck i veien mens jeg venta på at fem lastebiler og to gravemaskiner skulle klare å pelle seg ut av veien forran meg. Hvem i helvete finner ut at de skal flytte en hel forbanna bilpark klokka 07.30 på en helt vanlig torsdag – i ett rekkehusområde!!! Jeg trodde jeg skulle klikke i vinkel og miste absolutt alle hemninger der jeg satt med svetten silende under ulljakke og sjal da jeg var ute av huset for første gang på tre dager og ikke hadde den minste peiling på at det faktisk er sommer i september! Heldigvis var passasjeren i baksetet i meget godt humør og vi ankom barnehagen innen rimelig tid. Først selvfølgelig… Hva gjør disse andre foreldrene egentlig? Er jo ikke sånn at vi er der drittidlig heller! Så i vår familie kommer altså poden til barnehagen som førstemann når mamma leverer, mens far ankommer litt mer sånn etterhvert med stoisk ro og skateboardet under vogna. Jaja… Så får jeg fremstå litt Tårnfridete da – ingen av oss dauer av det.

Inn på banen etter en kort biltur, frem med telefonen for å bestille legetime fra en stappa vogn – privatliv er jo heldigvis ikke noe jeg er så nøye på… Rett opp på Riksen for å ta blodprøver (faktisk ingen kø for en gangs skyld) og så ned på jobb. Noen timer med mail, fakturagodkjenning og skravling med kolleger godt inntyllet i en lett feber- og snørrtåke, før det var på tide å dra opp på Riksen igjen for den avgjørende tellinga; hadde jeg fått i meg nok virkestoffer fra nesesprayen? Har eggene modnet nok? Er det så mange som det kjennes ut som det er?

Og jommen sa jeg smør; her så alt ut til å være i rute! Så da var det ikke bare innbilding at det kjennes ut som om jeg er fire-fem måneder på vei. For det er stort, og det tar plass. Og om du tenker at du føler deg litt hoven når du har eggløsning, og du er kvinne da vel og merke, ja så kan du gange det med 12. Det er ømt, litt tungt og ganske i veien. Men enda lever vi i håpet! Og kanskje kommer magen tilbake, men med bare en huleboer og ikke en hel kartong med egg fra ei frittgående høne med et hissig hormontemperement og litt for dårlig sveis!

I helgen skal vi nyte den overraskende varme høsten og lade opp til det smeller på mandag. Da begynner vi på oppløpet og hvem vet – kanskje vi kommer i mål denne gangen!

 

Egg

 

Legg igjen en kommentar

