Fornemmelse av høst

Sola skinner fra skyfri himmel, kløverblomstene står standhaftig i stikanten og noen går fortsatt i shorts, men noe er på vei til å endre seg. Det er mørkt ute når klokka ringer om morgenen. Lungene fylles med frisk, klar luft og nesetippen farges lett rød på vei til bussen. Vi aner en fornemmelse av høst, endelig kan vi trekke inn og ta på ullsokkene.

Altså, jeg er et sommermenneske, det er det ingen tvil om, men det er noe helt spesielt med stearinlys, ullteppe, og toppen av kransekaka; fyr i peisen! Den lune varmen brer seg ut i rommet, omfavner oss og tar oss i armkroken. Fyller huset med en særegen lukt og gir et løfte om en varm vinter – inne. Vi trekker beina opp under oss, tar frem den nattmørke sjokoladen og setter oss litt tettere inntil hverandre.

Høsten er tiden for de store grytene med langkokt kjøtt, de mørke kveldene med rødvin i sofakroken, de lange middagene med venner man ikke har rukket å se mellom bading og soling i sommermånedene. Det er lange turer i fargerike omgivelser, syltynn is på gårsdagens vannpytt, hestekastanjer som popper i det de treffer bakken og avslører sitt dype, mørke indre. Lørdager med sprutregn og bollebaking, dager der de dårlige klærne må bli liggende inne og de fornuftige blir med ut, og kakaobartene får selskap av små kremdotter på nesetippen. Høsten tar oss i hånda og følger oss inn i enda mørkere tider, enda kaldere kvelder, enda kortere dager.

Denne høsten vil jeg nyte alt det beste og fylle dagene med små, fine ting. Lage store bladbuketter med Lillemann, grille pølser i fjellet og kjenne varmen bre seg i kinnene når man endelig kommer inn etter en lang dag ute. Jeg vil fyre i peisen og spise frokost til lyden av sprakende ved og skravlende sønn. Og jeg vil leve livet mitt til det fulle mens jeg venter på ny behandling på Riksen og nytt forsøk på å bli mamma til to. Og mens vi venter skal jeg vertfall ikke fryse…

Velkommen oktober – vi har faktisk venta litt på deg…

 

Peiskos

4 thoughts on “Fornemmelse av høst

  1. Å, så fint og herlig billedlig du skriver! I sommer har jeg gruet meg litt til mørke kvelder og kaldere tider, men jammen er ikke høsten deilig på sin måte den også! For min del skal jeg nyte den mellom slagene med hormoner og travle dager på jobb. 🙂

      • Takk! Foreløpig går det overraskende greit, nesten så jeg lurer på om sprayen fungerer som den skal.. 🙂 Priser meg lykkelig for hver dag som er bra, og stålsetter meg på verre dager. Føles som jeg er i en boble og forstår liksom ikke helt hva vi er i gang med. Antakelig for å skåne meg selv og følelsene som jeg vet ligger bak. Ønsker dere all hell og lykke med neste forsøk :-))

      • Det beste er når man lurer på om det virker; det er jo helt strålende!!! Og for å være helt ærlig så er det ikke alltid sånn at jeg skjønner at vi er i gang igjen her heller…
        Nå slipper vi både nesespray og sprøyter denne gangen, og satser på at vi får satt inn et lite nedfryst håp. En lett vals på roser i forhold til den prosessen du er i gang med!!! Ønsker deg alt godt og mange flere lette dager fremover!!!

Legg igjen en kommentar

