Hodet over sølepytten

Altså, noen dager bare løper man! Dette har vært en sånn dag… Lett inntullet i ei tett snørrtåke, med litt for høye hæler, oversvømte briller og alt for få timer i frhold til antall møter; det måtte jo gå galt!

På en måte føler jeg meg levende når jeg snakker med ei venninne i trøbbel mens jeg slenger med meg noen lakseskiver i kantina samtidig som jeg febrilsk håper at neste møte er forsinket. Når det brenner litt her og der og jeg samtidig føler at jeg på et mystisk vis fikser det; da blir jeg så glad! Jeg syns det er helt fantastisk at Lillemann ler når han vinker fra frokostbordet i barnehagen, jeg rekker banen med god margin uten å hive bilen inn i en parkeringslomme. Når jeg går meg varm inne på kontoret, husker alle møter og hvem jeg skal møte (!) så føler jeg at jeg fikser jobben min, er på topp, har en funksjon. Det er bare det at jeg er barnehagesylta på femte uka, har skinkeost på buksa og en smokk i lomma. Detaljer, detaljer…

Det er dritgøy å være mamma. Også er det dritgøy å gjøre det bra på jobb. Det er supert å være i flytsona. Det er morsomt å få nye muligheter. Det er bare litt vanskelig når man samtidig er så trøtt at den eneste gode grunnen jeg kan komme på for å stå opp er at det da er litt korterer tid til jeg kan legge meg igjen… For jeg er elendig på å stå opp. At jeg klarer å stå opp kl 06.00; der har du viljestyrke der! Jeg syns det er så grusomt å stå opp når det er mørkt og regner at jeg rett som det er må gråte litt i dusjen. Og så står jeg der, uten helt å ha skjønt hvordan jeg kom dit, på bussholdeplassen. Med en brennende anger over at jeg ikke tok med meg dyna mi og haka så vidt over kanten av en sølepytt.

Heldigvis blir det kveld. Heldigvis nynner Lillemann fortsatt på den lille sangen på vei hjem. Vi har fyrt litt for hardt i peisen og sitter sokkeløse og svetter i stua. Heldigvis er klokka snart 21 og jeg kan begynne å tenke på å legge meg… Og i morgen er det atter en dag. Den tror jeg skal tilbringes litt mer stillesittende… Og kanskje jeg skal nynne litt på en liten sang, bare sånn fordi jeg kan!

 

Sølepytt

 

Legg igjen en kommentar

