Landskap til besvær

Kontorlandskapet så dagens lys allerede i 1904. I USA selvsagt. Flott det altså, jo mere vi er sammen og så videre. Det er bare det at vi ikke bare deler arbeidsmiljø – vi deler basiller også!

Skal du virkelig være redd for bakterier og ebola er det bare å få deg en jobb i et moderne kontorlandskap. Det er som en barnehage! Jeg har håndsprit på pulten min, vasker hender med et snev av tvangstanker, har hjemmekontor når jeg kan. Nå vurderer jeg å bli her hjemme… For alltid. Høstens aller værste virus har inntatt vår lille verden; Noroviruset! Halve avdelinger er borte, vi skuler på hverandre og har små gjettekonkurranser om hvem som blir nestemann. Vi tvinger folk til å bli hjemme litt ekstra og vi drikker håndsprit for å være på den sikre siden.

Og i den virkelige barnehagen kom det røde flagget opp på tirsdag; noen har fått Røde Hunder! I høstferien. Vi andre ryster oss i regnet og hytter med neven mot basillene som kommer løpende mot oss i pur glede når barnehagedagen er over. Jada, jada, jada, jeg vet det er mye bedre at han får det nå enn om noen år, men kan vi ikke vertfall vente til han kan fortelle meg hvordan han har det? Det blir så mye bedre om han kan uttrykke litt mer enn begeistring overfor «gavemaskjen» borti veien!

Og midt oppe i Noro, hunder, ebola, influensa, ørebetennelser og streptokokker går jeg rundt som fritt villt med ett immunforsvar en 90 år gammal dame ikke ville misunt meg! Jeg får ALT!!! Nå er det bihulene. For noen uker siden var det bronkene. Altså, hadde det ikke vært sånn at jeg syns dette livet er ganske gøy, så hadde det jo vært like greit om noen tok meg med inn skauen og skjøt meg på stedet.

Og i landskapet sitter de, bakteriebombene. Hvert lille host eller kremt blir slått hardt ned på. Resepsjonisten forer oss med c- og d-vitaminer på vei inn og ut av kontoret. Et snufs og du regnes som ukens spedalske og sendes rett hjem! Så i frykt for å spy ut bihulene mine sitter jeg nå trygt og godt ved kjøkkenbordet andre dag på rad, inntullet i skjerf, stearinlyshygge og en tett tåke av tearoma i rommet og jobber jevnt og trutt uten en eneste forstyrrelse…

Om jeg syns landskap er en bra ting sa du? Ikke så veldig…

 

Kontorlandskap

Legg igjen en kommentar

