Drittunger

Drittunger er drittunger. De har alltid vært det og vil alltid være det. Jeg vet ikke hvorfor de blir sånn, hva som driver dem eller hvorfor de er like mye drittunger når de er 17 eller 52, men en ting er vertfall sikkert; neste gang jeg møter de på banen skal jeg faen meg ta dem for meg!

I går satt jeg på vei hjem og holdt på med mitt, og plutselig oppdaget jeg at jeg satt midt i en gjeng langarma slamper. De som snakker ekstra høyt, sitter heeeeelt ytterst på setet og får alle andre til å ville bytte vogn. For vi vil ikke vite hvor mye de drakk, hvor lite de sov eller hvor mange de klina med på lørdag. Og den unge jenta med hettejakka som tilfeldigvis dumpa ned på seteraden bak på forrige holdeplass krymper seg sammen og gjør alt hun kan for å bli usynlig.

«Hæ – der er du jo, Anita! Hei, det er hu jeg fortalte dere om vett’u! Hu som har liggi med han ene på Paradise! Sant du har gjort det? Var det digg eller?» Hun trekker hodet enda lenger inn i hetta si. Smiler flaut til oss rundt seg. Krymper seg så jeg får vondt i magen. Og jeg får lyst til å rope til den nesten to meter lange drittungen med caps og tilsynelatende verdens beste selvtillitt! Jeg vil spørre han hva faen han har med å snakke høyt om hvem Anita har eller ikke har ligget med! Jeg vil se han så hardt i øya at han får vondt i øyeeplet mens jeg spør ham om hva han hadde følt om noen bretta ut sexlivet hans på banen midt i ettermiddagsrushen! Eller hva med det ikke-eksisterende kanskje! Jeg har lyst til å artikulere så hardt at jeg spytter han i trynet der jeg står så tett at han føler nærværet mitt svært ubehagelig og fortelle han at han på ingen måte har en dritt med å spre historier om Anita, enten de er sanne eller ikke. Og hvem faen bryr seg om hun har ligget med han fra Paradise? Annet enn de som er sjalu og misunnelig!

Jeg skulle med så perfekt timing og historisk godt ordvalg fortalt han at han ikke er mer verdt enn en ebolasmitta lort om han fortsetter å oppføre seg sånn mot andre mennesker!!!

Og så skulle jeg fortalt Anita at drittunger aldri helt vokser opp. At de bare ikke vet hvordan de skal oppføre seg. At de alltid vil være på jakt etter en hakkekylling, et offer, en de kan trykke litt lenger ned. Men Anita har gått til en annen vogn. Ikke fordi jeg lagde en scene, men kanskje fordi jeg ikke gjorde det. Anita har flyttet seg bort fra sin plageånd. Den nesten to meter lange slampen roper fortsatt etter henne. Og jeg gjør ingenting.

Inni meg freser det. Inni meg vet jeg at Anita kommer til å måtte ta i mot samme leksa i morgen. Det hadde hun kanskje måttet om jeg hadde sagt fra også, men da hadde hun vertfall hatt en venn. En som tok til motmæle og snakket hennes sak. Hennes og alle andres som blir hetsa, tråkka på, hengt ut for de mest personlige og vanskelige ting.

Anita; det er ikke så farlig om du har ligget med han fra Paradise. Det er mye farligere at ingen sier fra når du blir mobba over i en annen vogn på en t-bane fylt av voksne, anstendige, ansvarlige mennesker. Det er mye værre at jeg ikke tok ansvar for at du skal slippe å gjemme deg i hetta di hver dag resten av dette året. Det er grusomt at vi bare lar han holde på. Som om vi er redd han vi også.

For drittunger finner du over alt, i alle aldre, i alle samfunnslag. Og drittunger får også barn. I går tror jeg at jeg møtte ett av de barna…

Kjeft

Legg igjen en kommentar

