My new soundtrack

Jeg fyller tomrommet. Jeg lader batteriene. Jeg finner tilbake. Jeg puster, lever, finner min vei. I dag har jeg smilt med hele hjertet og ikke bare munnvikene.

Sola skinner gjennom tynnslitt løvverk og varmer de gustengrå kinnene mine. Posene under øynene blir dekket av store solbriller og frisyren blåser ut av kontroll. En ukjent følelse bobler opp inni meg og jeg hilser den mer hjertelig velkommen enn jeg noen gang har gjort. Jeg er glad.

Jeg har sovet – i to netter, uten å våkne dyvåt av svette og med bankende hjerte. Jeg har sniffet inn duften av min lille niese og drukket et ukjent antall kopper kaffe med min fine søster. Jeg fulgt et stort forbildes råd og kjøpt nye, friske blomster – selv om det bare er onsdag. Jeg har begynt på veien tilbake.

Jeg har fått så mange varme ord og tanker det siste døgnet. Fra en magisk yogalærer, ei barselvenninne, gamle kjente, fantastiske ukjente. En heiagjeng sammensatt av de utroligste og fineste. Sterke kvinner og store menn. Mennesker som selv merker og kjenner på kroppen at ikke alt er like greit alltid. At det noen ganger er tøft å stå i stormen som heter livet. Jeg er så takknemlig for å ha dere med meg i livet på alle de forskjellige og unike måtene dere er det – både nære og fjerne!

Og så har jeg funnet min medisin. Min krykke. Min indre sol! Min sang. Mitt nye soundtrack. Og jeg synger så høyt jeg vil. Alle sanger jeg liker, alle jeg aldri før har turt å ta tak i. Jeg øver på sanger ingen noen gang skal få høre. Jeg henter frem tekster, noter, melodier. Jeg nynner, belter, roper og rocker. Jeg er helt alene i mitt lille univers der musikalene rår og Grand Prix spiller en av hovedrollene. Jeg tar frem gamle triks, glemt kunnskap – og nedgravd glede. Og sammen med sola, den friske lufta og søvnen, så løfter tonene meg opp. Fyller meg med en boblende glede, en helt egen varme, og de sender munnvikene oppover mot øynene – helt av seg selv.

Tro kan flytte fjell, og nå kommer trua snikende… Kanskje trenger det ikke å være så bekmørkt likevel?!?

The hills get alive – with my Sound of Music…

271

 

4 thoughts on “My new soundtrack

  1. Kjære Janne, jeg tar av meg hatten for et mot og for en fantastisk holdning du har til livets utfordringer. Du er til stor inspirasjon for oss alle. Vi savner deg på jobben, det er ikke det samme uten deg på plass.

    Stor klem fra Julie-Anne

  2. Så godt å høre , Janne og kos deg med blomstene, kjøp nye hver eneste uke og nyt skjønnheten.
    Og vet du hva, dans litt til musikken du lytterntil, det er fortsatt like herlig å bevege seg i musikken. Kanskje jeg skulle lurt deg inn i salen igjen, der står det heve uke jenter som en gang danset seg gjennom ungdommen, nå har de et ukentlig frikvarter instidio enten i klassisk eller jazz. Kanskje det kunne fått frem et enda bredere smil?

    • Har hørt rykter om de treningene, mailet litt med Helle om det for noen år siden!
      Foreløpig lar jeg ballettskoa stå litt til, men du skal ikke avskrive meg fullstendig – plutselig står jeg der og tripper!

Legg igjen en kommentar

