Overskuddsprosjekter

Jeg er møkkalei av velmenende råd om å droppe de ubetydelige detaljene. Jeg klikker om en til forteller meg at 80% er godt nok. Jeg kommer til å spy på nestemann som tipser om vaskedame. Ei polsk dame med dårlig norsk og manglende momsoppgave vil ikke få meg til å koble på livet mitt i en fei.

Jeg slapper ikke av med huset fullt av rot og 32 sorte sokker i en haug. Enda mindre om det er 31 av dem. Jeg velger ikke å kostant rydde fordi jeg er opptatt av hva andre syns – jeg gjør det fordi jeg liker det sånn! Jeg liker å bruke fire ganger så lang tid på innpakningen som på innkjøpet av julegaver. Jeg elsker det når jeg har tid til det lille ekstra. Å gjøre en forskjell gir meg energi.

Og nå merker jeg at den kommer snikende… Både energien og inspirasjonen. Jeg ligger flere måneder etter skjema på julegaveinnpakningingstema, men nå skal jeg snart ta meg tid til å bestemme meg. Jeg skal bruke disse rekreasjonsdagene til å ta meg tid til å bli inspirert. Jeg skal finne overskuddet til overskuddsprosjektene. Og det er mitt nye prosjekt og mål; bruke tid på det som gjør meg glad, og ikke bare det jeg tenker at jeg bør bli glad av. Jeg må opp og ut, bort fra husets fire vegger og inn i den verdenen som venter der ute. Jeg trenger å lære at jeg er god nok, men jeg vil veldig gjerne også ha det mer enn godt nok – og da må jeg også være ute nok!

Og selv om jeg skal ut og hente inspirasjon, så er det ganske godt å finne litt av den hjemme i sofakroken også. Så i dag ble ei litta julebok med meg hjem fra ukeshandlinga og nå nyter jeg kvelden i go’stolen med levende lys på bordet og «Levende Lys» i hendene. En bok stappfull av små tips og god inspirasjon på et akkurat passe lavt nivå sånn at jeg også kan få det til…

Snart er de små overskuddsprosjektenes høytid over oss – jeg begynner å glede meg veldig!

 

Fra boka "Levende Lys" av Løwe, Hensley og Dreyer Hensley (Gyldendal)

Fra boka «Levende Lys» av Løwe, Hensley og Dreyer Hensley (Gyldendal)

4 thoughts on “Overskuddsprosjekter

  1. Du skriver så bra om livets alle sider. Det er en inspirasjon å lese bloggen din. 🙂 Det er viktig å ta vare på de tingene som er viktige FOR DEG, ikke hva som er viktig for alle andre. Folk har forskjellige ting som gir energi, enten det er strikking, fallskjermhopping eller mangel på rot i huset. Det er mye å gjøre før jul. Men det er mye kos i forberedelsene også. 🙂 Kos deg med det som gir deg overskudd. Det har du helt sikkert fortjent. 🙂

    • Tusen takk, Mammahåp!
      Det betyr så mye for meg at jeg kan gi noe til andre samtidig som jeg tømmer meg for edder og galle, frustrasjon og irritasjon! 🙂

  2. som jeg skulle sagt det selv!! Man blir ikke mindre sliten av å legge bort vaskekluten ognfortel f. Når noen sier at jeg ikke skal ta på meg å bake kake fordi jeg er sliten, blir jeg sur. Er jo nettopp slike kanskje meningsløse dilleprosjekt som gir energi. Og ha tid til det. Når all tid til det lille ekstra forsvinner i plikter. Det er DA man blir sur. I helgen har jeg satt av tid til å sysle med kalendergaver. Jeg kunne kjøpt en på nille med vond sjokolade som kanskje hDde vært like populært. Men igjen: dill gir energi 🙂 mulighet til det lille ekstra. Godt å høre du er på bedringens vei! Og du skriver fantastisk 🙂

    • Det hjelper på å få rydda litt både i hodet og i skuffene hjemme – og så er det uendelig godt å ha litt ekstra tid til å bare puste…
      Og gjøre små ubetydelige ting for de man er glad i, uten at det føles som et ork eller et mas, men bare godt!

      Kos deg med kalendergavehelg – her utsetter jeg det minst ett år til, tror Lillemann vil bli mer skuffa den 25. enn glad de 24 andre dagene! 😉

Legg igjen en kommentar

